St Bart!

Ny segling och en ny ö… I fredags drog vi åter upp ankaret för att segla vidare till den gamla svenskkolonin St Bart. St Bart eller St Barthelemy, namngiven av Christoffer Columbus efter brorsan…Columbus har haft ett finger med på alla öar här.

Sverige fick ön 1784 av den franska kungen Louis XVI mot några vaga handelsrättigheter i Göteborg. 1877 sålde den dåvarande svenska kungen ön tillbaks till fransmännen igen för 80 000 francs. Det bodde då ca 600 fattiga bönder på ön och den sågs mest som en börda. Igår såg vi en annons i ett fönster hos en fastighetsförmedling att de sålde ett fint hus med pool för 10 500 000 euro, priserna har gått upp...

Känner ni igen stenen i huset, det är sten från Höganäs som kommit som barlast i ett skepp.

Ön är fortfarande fransk och den besöks av mängder av stora fina dyra båtar och en del mindre som vår. I största staden Gustavia som har svenska och franska gatunamn finns mängder av märkesaffärer med alla fina märken. Det är skattefritt att handla vilket ju säkert lockar men priserna här är skyhöga. Vi passade därför på att handla med oss mat innan vi åkte hit men igår fick vi slut på ägg, 6 euro (ca 60 kr) för 12 stycken.

När vi i fredags efter en härlig segling i lagom vind, ca 8-9 m/sek, kom fram till St Bart kastade vi ankar utanför hamnen på 10 meters djup. Sandbotten syns tydligt genom det klara vattnet.  När vi åkte in till hamnen för att klarera in i landet körde vi förbi en del segelbåtar utan mast och en del med andra skador. Orkanen Irma drog förbi ön i början av september förra året och orsakade stora skador på skog, båtar och hus. Mycket har redan reparerats men en hel del återstår och skadorna på skogen kommer att ta lång tid.

I lördags passade vi på att deklarera eftersom fransk ö betyder att telefon och mobildata funkar nästan på samma sätt som hemma. Lätt att glömma sådana saker när man har 30 grader varmt och ett turkosblått hav runtomkring sig men jag misstänker att skattemyndigheten inte glömmer. Nu är det i alla fall avprickat.

Systemet stängt på söndag, naturligtvis men på måndag var det öppet, dyrt ställe med fina viner mm.

Efter det tog vi dingen in till Gustavia för att titta på alla historiska byggnader mm som svenskarna lämnade efter sig. Vi gick upp till Fortet Carl, det mesta rivet av det fortet, och tittade ut över staden med de två andra små forten, Oscar och Gustaf. Fort Oscar inhyser nu den franska polisen, Gendarmerie. Vi var också och tittade på det svenska klocktornet och fängelset och ett par andra gamla hus från svensk eran. Efter ett litet fikastopp kände vi att vi behövde svalka oss, det var väldigt varmt och nästan vindstilla. Åkte ut till båten och badade istället.

Söndag tog vi dingen in till en strand för att ta en promenad tvärs över ön. Vi gick förbi Systembolaget på vägen till andra sidan ön, stängt på söndagar här med. Vi gick även förbi flygplatsen som har sin landnings/startbana ut mot en fin strand. Flygplanen kör nästan ut till det den vita stranden och det turkosa vattnet innan de lyfter. Det är ju bara småplan som flyger hit men det var skoj att se dem på så nära håll. Vi låg och solade och badade ett tag innan vi tog dingen hem igen.

Just nu sitter vi på flygplatsen och stjäl lite wifi. I eftermiddag kommer vi troligen åka till en vacker vik i nordväst och dyka och snorkla, skall finnas många sköldpaddor där. Inte så ansträngande liv vi lever just nu😊

Nu är det snart bara en vecka innan dottern M skall komma till Guadalupe på besök. Vi längtar.