Hitta oss på havet

Här kan ni följa vår seglats och se var vi befinner oss just nu.
 
Winlink.org uppdateras via kortvåg, dagligen om vi lyckas. (Håll markören över en positionsmarkering för att läsa vår kommentar)
 
Marine Traffic uppdateras kontinuerligt via AIS när vi befinner oss nära kusten.
 
Vesselfinder uppdateas på liknade sätt som Marine Traffic
 
 

Alla dessa saker!

En hel del tid av våra förberedelser inför ett år borta från Sverige och vårt hus går åt till att rensa. Vi har bott i vårt hus sedan 1991 och även om vi slängt saker under tiden så finns det mycket kvar. Nu har vi gått igenom vinden, många av barnens leksaker står fortfarande kvar där även efter rensningen, Sonens rum, källaren och det senaste är nu vårt eget sovrum.

Vi skall ju hyra ut huset under tiden vi är borta så mycket av det som ändå blir kvar skall vi packa ner i lådor och ställa in i ett rum i källaren.

Samtidigt som vi rensar så har vi nog aldrig behövt köpa in så mycket nya saker tidigare som vi gjort det senaste året, det handlar förstås om att rusta båten men även att göra färdigt för ett smidigt och säkert liv på båten både när vi seglar och när vi ligger i land.

En viktig säkerhetsdetalj är naturligtvis flytvästen. Vi har flytvästar som skall blåsa upp sig själv med hjälp av en gaspatron om vi skulle ramla i vattnet. Tydligen är det 8-10 % av dessa som inte blåser upp sig på grund av att gaspatronen gängar ur sig från utlösaren i flytvästen. Ett problem som är känt från tillverkaren och som åtgärdas med en säkring.

I tisdags kväll var vi därför på Medborgarskolan i Uddevalla och fick hjälp av S på Kryssarklubben att montera in en ny säkring och samtidigt kontrollera att gaspatron väger rätt och att flytvästen är tät. Skönt att ha det avprickat.  

 

Så i torsdagskväll var det dags för en sjuk och olycksfallsföreläsning med Jordenruntseglarklubbens avseglargrupp. SK som även han förbereder sig inför en långresa och som till vardags arbetar som akutsjuksköterska på båtambulansen höll i genomgången. En intressant genomgång av både sjukdomar, olycksfall och vaccinationer mm.

Vad skall man göra om man råkar ut för allt från benbrott till blindtarmsinflammation och vad behöver man ha med sig. Även här en hel del saker som vi behöver köpa in så som olika typer av förband och medicin mm. Där är veckans punkt, att få recept på smärtstillande, allergimedicin och antibiotika. A skall träffa läkare i veckan för genomgång.

Under den trevliga kvällen fick jag även köpt in en begagnad tryckkokare som skall snabba på matlagningen ombord. Ser fram emot att testa den.  Bilder på förhoppningsvis god mat kommer i kommande inlägg.

På fikauppehållet fick jag även tips om en bra manick som man sätter fast inuti flytvästen och som larmar ”Man över bord” om man ramlar i vattnet. Den skickar då ett larm till VHF radion och till AIS mottagaren både på vår båt och kan även ställas in till att larma på närliggande båtar. Visar även på några meter när var personen befinner sig.

Min största rädsla med vårt äventyr är att jag skall vakna och vara själv på båten. Därav en snabb beställning av två manicker, MOB1 sändare. Nu skall jag förhoppningsvis sova lite skönare vilket kan vara värt en hel del.

Alla dessa saker… 

Fika på centralen på väg hem från Göteborg. Börjar bli tradition med en kopp varm choklad på stationen i väntan på att tåget skall gå :)

Vatten!

Vatten har alltid varit en viktig del i vår familj. Vi har under många år seglat under sommartid, våra barn har hållit på med simning från det att de var bara några veckor gamla fram till de flyttade hemifrån, vi har båda varit engagerade som ledare och simlärare. På vintertid har vi utnyttjat det frysta vattnet till att åka skidor.

 

Vinterbild från skidtur på Sälenfjället.  

Vatten under vår resa är något som behöver planeras. När vi seglar på sommaren på västkusten och efter kusten utanför Danmark, Tyskland och Norge har det räckt att vi åker in och fyller tanken någon var tredje, fjärde dag.  Vattnet runt våra kuster är ju också av bra kvalitet och funkar bra att dricka.  Vi räknade i somras fram till att tanken vi har i båten är ca 180 liter.  Tanken är inte helt kvadratisk så det är en grov uppskattning.

Många som seglar längre sträckor skaffar en watermaker som avsaltar vattnet. Vi har också en sådan, men en manuell som vi har i reserv som en säkerhetsdetalj. Den handpumpas och efter ca tio minuter har man producerat 1.5 dl vatten. Hur många dl man samtidigt svettas ut anges inte. Som sagt, vi hoppas att vi inte behöver använda den.

Manuell watermaker, skall enligt uppgift avsalta 1.5 dl vatten på  10 minuter.

 Anledningen att vi inte kommer att satsa på en större watermaker är främst ekonomisk, vi vill iväg i år och då måste vi prioritera. Vi kommer att bunkra vatten på flaska till att dricka för våra överfarter och använda vattnet i tanken till att laga mat på och borsta tänderna. Enligt en uppgift som vi sett behöver man ca två liter vatten per dag och person för att dricka. Tvätta och diska skall man tydligen kunna göra i saltvatten. Laga mat så som potatis och pasta skall man också kunna göra med hälften saltvatten.  

Vi har även sytt en vattensamlare för att samla in regnvatten till tvätt och disk mm.

 

Hemgjord vattensamlare sydd i gallon, skall testas ute på försommaren

 Varmt vatten är också en utmaning när det gungar. En kaffekittel med pip underlättar att hälla när det båten rör sig och kolla in den smarta ugnsvanten i vattensäker silikon. Skyddar både för värmen och vattnet😊.