San Miguel!

I lördags morse kom vi fram till Ponta Delgada efter ca 18 timmars segling. Vi hade en fin vind och kunde segla nästan hela vägen med en god fart. När vi kom fram till Ponta Delgada på morgonen låg det ett par stora krigsskepp och ett par mindre i hamnen. Visade sig vara Portugals nationaldag i helgen vilket firades med stora uppvisningar av Portugals militär. Vi var väl inte så imponerade av det hela, stridsvagnar, krigsskepp, flygplan och vapen är inte riktigt vår grej men mycket folk var det som tittade i alla fall. Lördag kväll gick vi och la oss tidigt. Vi hade inte sovit så mycket under natten innan och hann precis slumra till innan det började smälla utanför båten, det var ett fantastiskt stort och vackert fyrverkeri på piren i hamnen.

För nästan tre år sedan var vi på San Miguel och firade Anders 50-årsdag. Då hade vi, eller i alla fall inte jag, bestämt mig om det skulle bli någon segling. Vi var dock ner till hamnen och tittade på några båtar, ett par från Sverige, som låg i marinan. En av de svenska båtarna spelade Taubemusik högt och ljudligt över hamnen. Anders visste ju att han ville segla så vi bestämde att vi i alla fall skulle börja rusta båten och sedan ta det slutliga beslutet efter sommarsemestern året efter. Jo ni vet ju hur det gick. Känns i alla fall lite speciellt att komma hit igen och att nu ligga i marinan. Men inga andra svenska eller nordiska båtar är här nu och skall det bli Taubemusik får vi sjunga den själva.

Ponta Delgada och San Miguel är väl värda att besöka även två gånger. Ön är ganska stor och det finns gott om vandringar att gå och vacker natur att titta på. Från hamnen går det också ut en hel del dyk och delfin/valexpeditionsbåtar.

Igår tog vi lokalbussen till Aqua de Alte och gick upp till Eldsjön eller Lagoa du Fogo, en vulkankrater som är fylld av vatten. Vandringen gick uppåt bredvid ängar och in genom cederskogen och sedan längs med levador upp mot vulkanen. I sjön har man planterat in lax vilket trutarna nu har upptäckt och även om fågelungarna är rätt stora nu så var föräldrarna ganska aggressiva. Vacker vandring vad det men jobbig.

Idag får vi besök av Anders pappa och syster med familj. Skall bli jätteskoj att träffas igen. Innan de kommer skall vi hinna med att handla mat och uppdatera bloggen. De har bra wifi i köpcentret.