Tobago Cays!

Efter en sundowner/planeringsmöte på Walkabout i tisdags inför seglingen över till Tobago Cays gav vi oss iväg strax innan klockan åtta på onsdag morgonen. Vi kom iväg sist, främst för att vi viste att de andra besättningarna hade mer att göra på morgonen innan de kom iväg så vi tog det lite lugnt. Efter att vi styrt ut från Admirality Bay i Bequia hissade vi seglen. Vi tuffade på med motorn till vi kom ut från lä från ön och fick sedan en fin halvvind på 6 – 7 m/s från ost. Vi gjorde en fin fart och det kändes skönt att segla på riktigt igen efter all läns som varit över atlanten.

Ganska snart började vi närma oss och körde om en fransk båt som legat lite framför oss. Vi började även närma oss Otilia eftersom de bara hissat genuan, helt ovetande om att det var segeltävling (vilket det ju alltid är när Anders seglar). Efter vi seglat om den franska båten insåg jag att nu är det dags att lämna över rodret till Anders. När det är tävling växer det ut små horn i pannan hos kaptenski och då är de bäst att han får styra själv. Nå ja efter ett par timmar kom vi om Otilia och så började jakten på Walkabout som är en tung båt och därför seglar bäst i starkare vindar. Vi seglade på i mellan 6.5 – 7 knop och hade även en del medström och var tidvis uppe i drygt åtta knop (fart över grund). Strax innan Canoun seglade vi även förbi Walkabout. En liten revange efter atlantöverfarten där de bara använde drygt 22 dygn mot våra 23.

När vi kom in mot Tobago Cays la vi oss vid en boj och hade tur att det även blev två bojar till lediga där våra vänner kunde lägga sig. Fantastiskt vackert att komma in i korallrevet med sina öar. Alldeles där man seglar in mellan öarna har stora lyxkryssare lagt till. Vi såg en av de största segelbåtarna vi någonsin sett som låg för ankar.

Vattnet är helt kristallklart och vi bestämde oss för ett första dopp med lite snorkling innan lunch. Fullt med färgglada fiskar på korallerna. Efter lunch tog vi dingarna över till andra ön och snorklade lite mer. På ön har lokala fiskare satt upp en provisorisk restaurang bland träden där man anordnar hummerpartyn på stranden. När de rensar fisken och langustern kastar de i renset i vattnet i strandkanten vilket drar åt sig både fiskar och andra djur. En haj och ett antal stora stingrockor simmar in för att kalasa, mäktigt att se dessa stora djur sväva in mot stranden genom vattnet. Vi ser även ett par sköldpaddor men lyckas inte heller nu få med dem på bild.
Kvällen avslutas med lite mat och dryck på stranden i trevligt sällskap. Det blir tidigt mörkt här och vid sjutiden är det kolsvart. Lite ljusare blir det när månen kommer upp vid niotiden. När vi satt i mörkret, med belysning från en fotogenlampa och en campinglampa kom det något krypande mellan fötterna på Otilias gäst I. Det visar sig vara en eremitkrabba i storlek som en stor knuten näve. Snart kom det fler inifrån skogen och rörde sig runt på stranden.

Torsdagen gick vi ut och la oss för ankar framme närmare revkanten. Alldeles turkost vatten över sandbotten. Vi snorklade framför båten vid korallerna och såg många färgglada fiskar i olika storlekar. Sköldpaddor kom upp och hämtade luft i närheten av båten men de verkar omöjliga att hinna få med på bild.

Vi avslutade även denna kväll på stranden i mörkret och åkte ut med dingen i blåst och vågor och var plaskvåta då vi kom fram till båten. När jag hoppat på båten stängde jag av vindgeneratorn och fick applåder av besättningen i den franska båt som låg bredvid, den låter en del vår vindsnurra. ☹

Fredagen bytte vi ankarplats till en lite mer skyddad plats, det blåste en del och var lite väl guppigt där vi låg tidigare. Nu ankrade vi tillsammans med lyxkryssarna. Skoj att titta på de lite större båtarna, dem med betald besättning som sköter allt praktiskt. Vi blev inte inbjudna nu heller för att titta på någon båt, synd. Dagens höjdpunkt var när vi tog en liten promenad upp på en av öarna och fick se en stor leguan som satt helt blickstilla i en buske framför oss på stigen. Coolt. Efter den upplevelsen var det härligt med en öl och lite vin hos Otilia som kommit tillbaks efter att kört hem sina gäster till Bequia igen.

Kommentarer:

1 Nina:

Vilket vatten!! 👍😱Helt fantastiskt!!!

Svar: Ja det är magiskt.😀

2 Anonym:

Hej och superkul att följa ert äventyr! Någon regnig dag vore det kul om ni dokumentera er utrustning, hur den fungerat och allmänt mer om det tekniska.

// en annan Aphrodite 34 ägare med långseglingsrankar

Svar: Hej, skoj att du läser, en del om vår rustning fins under kategorin förberedelser. Innan vi seglade iväg gick vi med i Ocean seglar klubben i Stockholm och Jordenruntresa klubben i Göteborg. Där får man många tips. Ett tips är även boken dra dit pepparn växer. Man kan nog rusta hur länge som helst men då kommer man inte iväg😀lycka till.

3 Anonym:

Är det inte mest rättvist om alla inblandade förstår att det är en tävling? 😀 annars låter ju allt härligt och det verkar som ni får se många och ovanliga djur. Iallafall ovanliga här i strömslund./karin w

Svar: Jo då. Rådjur är inte så vanliga här. Många andra fina djur. Tror de flesta seglare tävlar mest hela tiden.😀ha det bäst.

4 Anonym:

Ja, hade vi vetat att det var tävling hade både Pelka o jag hjälpt till med både simfötter och dingeårorna! 😁