Friterad fiskpudding med portvin!

Vi fick komma in i marina i tisdags morse efter en ganska rörig natt på svaj i den yttre hamnen. Som vanligt i Portugal så här års var det tät dimma under natten och när vi hade lagt oss tog det inte lång tid förrän hamnens mistlur började tjuta, den tjöt nästan hela natten med ett långt tutande i minuten. Samtidigt gick en del båtar ut från hamnen, en del gick in och det hördes ljud från flygplatsen och så förstås vågorna som slog in i vågbrytaren en bit framför båten. Det tillsammans med att Anders mobil började larma strax efter midnatt (skulle larma tio över 12 på dagen) gjorde att vi inte sov så många minuter den natten.

När vi så på morgonen såg en båt åka ut från hamnen drog vi upp ankaret och åkte in. Skönt att ligga fast vid brygga igen. Det fick bli en lugn dag med en promenad utefter strandpromenaden till en mataffär och efter det slappade vi mest i båten.

Igår var det dags för lite mer fart. Vi vaknade vid åttatiden och låg och läste i en timma, så mycket för den farten. Men sedan blev det i alla fall lite mer action, vi sprang en tur längs med den långa strandpromenaden och efter dusch tog vi bussen in till Porto.

Vi skulle äta lunch i Porto och var redan ganska hungriga när vi satte oss på bussen. Bussen tog vägen förbi ett köpcenter på väg till Porto och vad fick vi se om inte IKEA. Men så länge har vi inte varit ute att vi stannade för Ikeaköttbullarna (men en kanelbulle hade varit gott). Efter nästan en timma var vi framme vid bussens slutstation vilket var Porto centrum.

Efter resan var vi riktigt hungriga, vi ville äta något portugisiskt och fick se ett café som serverade några friterade bullar som verkade innehålla potatis och ägg mm. Mm visade sig vara fisk och Salgados hette bullarna. Till detta serverades vitt portvin. Spännande kombination och gott men ganska turistdyrt och det största problemet, Anders blev inte mätt.

Porto visade sig vara en helt otrolig stad, vacker och rörig. Den är byggd runt älven Douro och backarna är många, höga och långa. Byggnaderna är pampiga och skruttiga (naturligtvis finns det en verklighet i hög arbetslöshet och fattigdom i detta) om vart annat. Många fina kyrkor och stadshus och en fantastiskt fin tågstation. En del av byggnaderna har kakel med bilder på utsidan av väggarna, ofta i blåvita nyanser. Det finns många restauranger utefter gatorna med uteserveringar, trots att gatorna ofta lutar ganska mycket. Gatumusikanter spelar och sjunger det rör sig en massa folk runt i staden.

Över älven sträcker sig en del broar. En av dessa hade två nivåer, en för bilar och gående under och en för tåget och gående över. Vi prövade bägge, naturligtvis, på den undre balanserade ett gäng tonårskillar på räcket och hoppade i och badade i floden. Det var nästan 30 grader varmt i staden och solsken. Den övre bron gick högt över älven och fram till ett gammalt kloster som i början av 1900-talet gjorts om för att användas som militärfort. Det var en vacker utsikt från bron men inte något om man är höjdrädd.

Mycket promenerande blev det innan vi tog bussen hem till båten igen. Vi blir nog kvar ett par dagar till så kanske blir det fler resor in till Porto.

Kommentarer:

1 Anonym:

Nu får ni en liten rapport hemifrån. I måndags jobbade jag, tisdag jobb, igår jobbade jag, idag var jag på jobbet. Det lutar åt att jag jobbar imorgon också. Kramar Karin W

Svar: Trevligt 😀 men snart är det helg😀 då kan du ju lata dig lite eller jobba i trädgården kanske 😀

2 John och Irene:

Tack för alla de trevliga "brev " och härliga bilder! Vi njuter av era upplevelser och gläds över all det roliga ni är med om. Och även jobbiga saker ibland 😀Hälsa Strumpan
John och Irene

Svar: Tack själva, roligt att höra. När det blåser som värst tänker jag på vad John sa innan vi åkte. Att båten är säker och att det bara gäller att hålla oss i den😀. Ja det så bra. Kram Kristina, Anders och Strumpan hälsar😉