Sol, vind och diesel…

Vi kom till Klintholm vid niotiden igår. Fick en plats utanför en båt med ett par från Linköping. De skulle åka tidigt… Vi har ju varit uppe tidigt två mornar i rad och hade tänkt sova till vi vaknade. Men helt förvånad så hör jag Anders säga att visst vi kan vara iväg klockan sju... Så bara att ställa klockan igen. Ställde klockan på halv sju och tänkte att bara vi får på oss kläder så kan vi släppa iväg den andra båten.

Gissa vem som vaknade klockan fem och inte kunde somna om. Gick upp vid sextiden och gjorde frukost. Vi var nästan klara då grannen knackade på tio i sju och ville iväg. Så bara att släppa iväg honom och fortsätta i lugn och ro.

Klintholm är ett vackert fiskesamhälle på ön Mön. Det finns höga kalkstensklippor efter kusten och det känns på lukten, flera sjömil ut, att här fiskas det. För tre år sedan seglade vi runt Falster och var då i Klintholm. Det var högsäsong och fullt i gästhamnen. Några båtar hade lagt sig i fiskehamnen och det verkade vara enda alternativet. Vi lade oss utanför en båt som redan låg på plats. Det luktade hemskt mycket fisk och snart förstod vi varför. Någon hade slängt i döda ruttna fiskar som låg och flöt i hamnen i värmen, det var 30 grader varmt ute då och algblomningen höll på för fullt i Östersjön. Har nog aldrig känt någon värre stank.

Vi har funderat lite på varför någon kommit på den brillianta idén att slänga i rutten fisk i hamnen. Idag gick det upp ett ljus. Finns nog en turisthatande fiskare i stan. I gästhamnen hade någon nu placerat en liten båt med gamla smutsiga fisknät. Näten hade legat i båten så länge att det börjat växa ogräs i näten.

Innan vi åkte från hamnen tankade vi diesel för det har ju varit mycket motoråkande det senaste. Så var vi iväg. Hade lite, men bra, vind för segling. Så blev det lugnt ett tag för att efter en del väntande och en kopp kaffe friska i ordentligt. Efter att vi svängt in mellan öarna Mön och Falster fick vi dock rak motvind och bestämde oss för att köra motor på nytt.

Det varit lite problem med att det läcker diesel vid en slang ner till tanken. Nu hade vi legat på tanksidan under seglingen och därför kollade Anders åter igen och attans, det läckte. Han drog till slangklämman ännu en gång och nu hoppas vi att det skall vara tätt.

Stampade fram i solsken till sen eftermiddag och har nu lagt till på Vejrö, lite norr om Lolland. Helt klart den dyraste gästhamn vi legat i (någonsin). 350 danska kronor och över vår budget. Men då ingick dusch och tvättmaskin. Dags att duscha (kanske både morgon och kväll 😊)och tvätta. Nu är vi i alla fall för trötta och hungriga för att åka vidare. Hemmalagad pizza med skinka och korv i ugnen. Budgetmat 😊  men gott.