20/12 2017 Lite tankar om tid

Jag hinner inte. Jag har inte tid. Hmmm, jo 24 timmar om dygnet har vi alla, alltid. Just nu har vi gott om tid som vi försöker fylla med något lämpligt så att tiden skall gå lite snabbare till vi kommer fram. Håller vi samma fart som nu hela vägen fram så är vi framme någon gång på morgonen lokal tid dagen innan julaftonen.

För det är inte bara så att vi har en massa timmar att göra av med, vi har dessutom fått fyra timmar på vägen. Vi skall vrida tillbaks klockan fyra timmar när vi kommer fram. Jippi! Under seglingen över har vi levt lite i den gamla Kanarieötiden. Det är bara nu de sista två dagarna som det börjar bli svårt då det fortfarande är ljust klockan 21 då min sovtid börjar. Vi har därför skjutit på denna med en timma, så nu sover jag till klockan fyra, Streamlinetid. Just nu har Anders sin sovtid och han vaknar antagligen vid tiotiden imorgon, ungefär samtidigt som soluppgången.

Det är öde på havet. Vi har inte sett ett fartyg eller båt under de senaste fyra dygnen. VHF radion är knäpptyst. Som tur är har ju Anders kontakt via kortvågsradion med några radioamatörer från oceanseglarklubben varje förmiddag och sedan har han kontakt med besättningen på SY Walkabout varje kväll. Walkabout ligger drygt ett dygn före oss på seglingen mot Bequia. Vi skriver ju och tar emot mail via kortvågsradion också. Så vi vet ju att ni finns där ute och troligtvis förbereder för en härlig jul, men undrar om något hänt i vår värld.

Efter att i många år haft all tid uppbokad av någon annan eller kanske egentligen av mig själv så känns det väldigt annorlunda med så mycket tid att fylla, men som sagt vi har ju alla 24 timmar om dygnet. Fast inte den 23 december då jag och Anders har 28 timmar, och då har vi massor att göra. 

Ha en lugn och skön juletid.
Kristina Anders och Strumpan

Kommentera här: