Så var det tyst igen!

Imorse åkte barnen hem, våra egna och flickvän till sonen. Från att ha varit fem personer och katt är vi  nu bara två (och katt). Har varit så härligt att få ha barnen här. Nu börjar förberedelserna för att åka vidare neröver Spanien och Portugal.

Barnen kom i söndags morse efter en lång resa, flyg till Madrid och därifrån nattbuss. Efter kramar och lite prat sov vi några timmar och åt frukost först vid elvatiden. Eftermiddagen tillbringades på stranden. Var fint väder och härliga vågor. Tog en promenad i gamla stan medan Anders hjälpte en annan svensk besättning som skulle upp i masten, när vi kom tillbaks satt Anders i deras båt och drack öl och även vi blev inbjudna på vin. På kvällen blev det tapas och eftersom vi inte förstår spanska och de flesta här inte kan engelska blev det lite översättning via google translate. Vi åt i alla fall två sorters bläckfisk, dels den vanliga friterade och dels en kokt marinerad. Jättegott. Åt även ost och en fläskköttgryta. Konstig kombination men gott alltihop.

Strumpan på kvällsspaning!

Måndagen var det över 30 grader varmt och vi tog det lugnt och badade mest, både i hamnen och på stranden. Anders, S och M var ute och sprang på morgonen. Det var alldeles galet varmt så jag och H tog en liten promenad till affären istället. Avslutade dagen med lite frågesportspel. H vann som vanligt, smart tjej😊.

Tisdag var vi ute och fiskade. Tonfisk var målet men fiskarna och även delfinerna höll sig undan denna gång. Det enda som ville nappa var fiskmåsar… vi har ett par drag som håller sig i ytan och hoppar och ett som ser ut som en bläckfisk som sjunker ner lite längre under ytan. Ingen lycka denna gång men vi får hoppas på fisk vid andra turer.

Onsdagen tog vi tåget till Santiago de Compostela. En helt underbar gammal stad som är målet för pilgrimsvandringen Camino de Santiago. Katedralen Santiago de Compostela är begravningsplats för aposteln st. James. Stan är också provinsstad med universitet, bland annat i historia, och ett stort och pampigt stadshus. Vi åt en härligt god lunch på en liten restaurang på ett litet torg i gamla stan innan vi gick till katedralen för att köa för att komma in. När jag och Anders stod i kön gick barnen omkring och hittade en annan ingång där man kunde komma in i själva kyrkan. Där var det inte någon kö. 😊

Torsdag morgon var det mulet och lite kallare än tidigare, perfekt för en joggingtur som gick fram och tillbaks till fyren. Tog det lugnt och spelade lite kort innan vi på eftermiddagen tog en långpromenad genom gamla stan och fram till fyren och därefter ut på en udde för att titta på lite skulpturer.  Var lite mör i benen då vi kom hem men kvällen. Kvällen blev jag och Anders bjudna på födelsedagsmiddag på en restaurang. Tapas, den här gången med mycket getost. Kvällen avslutades med lite kortspel, skitgubbe med specialregler…Gissa vem som vann? (och då var det inte ens jag som hittat på reglerna)

Idag förbereder vi oss för resan söderut. Vi har städat båten, tvättat lite kläder och skall bunkra mat. Vi hoppas att vi fixat det mesta med båten nu (vågar man säga det, Anders sitter just nu och försöker få in minneskortet i plottern, hmm) lager till styrningen byttes på en mekanisk firma men annars är det Anders som varit fixaren. Tur han är händig gubben!