Om Streamline vår båt
Streamline en Aphrodite 34 från 1978 köptes in på sensommaren 2014. Båten var gammal men det mesta var i mycket gott skick och kändes allmänt fräsch. Vi hade tidigare seglat en Aphrodite 30 som vi varit mycket nöjda med, framförallt för hennes fina seglingsegenskaper. Tanken att vi skulle långsegla någon gång i framtiden, har funnits där sedan vi köpte vår första båt år 1994, en Fingal från 1968. Långsegling var inte det primära när den "nya" båten köptes in utan vi ville ha en bekväm semesterbåt med bra seglingsegenskaper villket vår Stremline uppfyller med råge. När tanken på långsegling började gro på allvar insåg vi att flera saker måste förbättras eller kompletteras
Motorbyte
Ganska tidigt efter köpet kunde vi konstatera att motorn en Volvo Penta MD11A var i ett dåligt skick. Den läckte väldigt mycket olja, blev varm vid belastning och flera förslitningsdelar behövde bytas. Eftersom motorn suttigt i sedan båten byggdes beslutade vi oss för att byta ut motorn mot en ny. Valet föll på en fyrsylindrig Lombardini 1404 på 40Hk mycket p.g.a. att den passade nästan perfekt i den gamla motorbädden. Endast distansplattor i aluminium behövdes för att passa in motorn, dessa hade Rodahl Marin i Lidköping färdiga.




För att kunna hålla kontakt med andra påtar på lite längre avstånd än vad VHF-radion medger införskaffades en Amatörradio. Valet föll på en Alinco DX-SR8 med antennavstämmare EDX-2, mycket pågrund av att den var bland de billigaste på marknaden och att den automatiska antennavstämmaren gick så lågt ner i frekvens så att kontakt med kustradiostationer skulle vara möjligt. Radion installerades under våren 2016 och tog en hel del arbete i anspråk innan den fungerade perfekt. Nu kan man skicka enkla mejl och ladda upp båtens position och hämta hem gribfiler via en gratistjänst hos Winlink som heter Winmor. Man kan ladda ner Navtex, RTTY meddelanden från Tyska vädertjänsten DWD och väderfax till mobiltelefon eller dator via mikrofoningången.
För att kunna ligga säkert på svaj konstaterade vi att våran Bruse kopia på 15Kg förmodligen inte var tillräcklig. Ett 20-kilos Delta-ankare och ett begagnat manuellt ankarspel skaffades in och monterades.
Den befintliga solpanelen på 50W kompletterades med en till och en begagnad vindsnurra köptes in. Detta monterades på en båge TIG-svetsad av rostfria rör, Batteribanken utökades också med 3x75 Ah batteri till förbrukning och ett 75Ah till start. Under sommaren 2016 kunde vi konstatera att solpanelerna som ofta laddade 3-6 Ampere och snurran upp mot 10 Ampere vid dåligt väder, räckte för att hålla spänningen uppe på batteribanken utan att vi behövde ta landström en enda gång. Kylen stod ständigt på och vi använde dator och laddade mobiler obehindrat.

Dinngen följde med köpet av båten, men vi konstaterade att ett solskydd behöver tillverkas för att den inte skall nötas för mycket av solen. Utombordsmotorn behövde också en säker plats att förvaras när den inte används.

Hej!
Spännande att läsa om er seglats!
Kikar lite själv på en aphrodite34 och är inte främmande för längre färd i framtiden. Det jag undrar över är sandwichkonstruktionen. I katalog från rex marin uppges balsa som distansmatreal i både skrov och däck. När jag frågat säljare har de sagt d-cell/skum. Skiftar det efter någon årsmod?
Har inte heller fått klarhet i om hela skrovet är sandwich eller bara över vattenlinjen?
Tacksam för svar och lycka till vidare på er seglats!
Mvh
Ulf