Slott och Whiskey!

Jo, rätt igen, vi är fortfarande kvar i Skottland. Vi var kvar i Oban till lördag morgon då vi kastade loss och seglade mot Fort Williams och Kaledoniska kanalen. Kanalen kommer att ta oss tvärs genom Skottland till den östra kusten men just nu ligger vi i kanalen 12 slussar upp.

Innan vi åkte från den mysiga staden Oban passade vi på att gå och titta på ett gammalt slott. Slottet var från 1100-talet och det var inte så mycket kvar av själva slottsbyggnaden. Vi gick en guidad tur och fick höra en intressant historia om krig och stridigheter genom tiden fram till klanen Mac Dunollie nuvarande liv. Den nordvästra delen av Skottland har varit och är svårtillgänglig från land och därför har de flesta influenser kommit med inseglande personer från Irland. Det keltiska språket härstammar från samma ställe och i Skottland är det Gaeliska som är det ursprungliga språket. Nu lär man sig det i skolan men det är få som använder språket dagligen. Enligt vår guide betyder mac son och klan betyder söner och döttrar till.

Klanen Dunollie äger fortfarande slottet men under 1700-talet tog man stenar från slottet och byggde till ett befintligt hus istället. Detta hus har man senare byggt till i omgångar och varje gång har tillbyggnaden varit högre och större än den förra delen av huset. Spännande att höra och väldigt vackert runt slottet och huset.
 På fredag eftermiddag besökte vi även Oban whiskeydestilleri. Det ingick lite provning av ett par av de whiskeysorter som de tillverkar. Eftersom jag inte är någon whiskeyälskare så fick Anders det mesta av min whiskey med. Han var inte ledsen för det.  Inne på själva destilleriet fick vi inte ha kameror på och vi fick även stänga av mobiltelefonen. Brandrisken påstod de😉 när de ville att vi skulle stänga av.  Så drick inte whiskey och prata i telefon samtidigt.

Igår kväll efter att vi slussat in i första slussen av Kaledoniska kanalen träffade vi på båten Ultima från Göteborg med besättning. Vi är båda med i jordenruntseglarklubben och vi fick en trevlig pratstund om långsegling. Vi fick även hälsa på deras lilla gulliga katt som de hade med sig. Jo det finns några till som har med sig sin katt på resan. Här i Storbritannien fick de dock inte ta iland katten.

Så när vi skulle slussa uppåt i morse kom ytterligare en jordenruntseglarbåt från Göteborg. Det var ensamseglaren J i sin båt Alma som dök upp och slussade tillsammans med oss. Även han är på väg hem efter att ha åkt varvet runt jorden under tre år. Trevligt att få sällskap i kanalen.

Vi slussade elva slussar upp till en liten by ca en km från den andra slussen. Vi hade mycket publik men det gick bra att slussa. Anders stod själv i båten och hanterade båda tamparna via båtens vinschar, Alma låg fast i oss. Jag och J på Alma tog emot repen och drog fram båtarna i slussen. Efter vi lagt till passade vi på att tvätta lite kläder eftersom det fanns tvättmaskin och torktumlare i närheten. Vi tittade också in på puben och såg VM finalen i fotboll. Förvånade?

Ben Nevis, Storbrittaniens högsta berg.
Hogwarts expresen, ångloket Jacobite gick förbi slussarna i Banavie.
Från Fort William och förbi där båten låg gick tåget som användes som ”Hogwarts expressen” i Harry Potterfilmerna. Det är ett ånglok som är väldigt populärt att åka med. Tåget var fullbokat så vi missade att åka med det men tog istället ett något modernare och billigare dieseltåg som gick samma sträcka. Tåget stannade för fotografering på den höga fina bro som man kan se i filmerna. Naturen på vägen till Mallaig var fantastiskt fint, höga gröna berg, några hjortar och en trana i naturen utanför tågfönstret. Väl framme vid tågets slutstation gick vi ur tåget för att ta en snabbtitt på den lilla byn. När vi gick förbi stationsbyggnaden kommer en person bärandes en stor trutfågelunge som hade gått in via svängdörrarna. Det fanns en Fish and Ships restaurang inne på stationen. Vem kan klandra henne, det är väl ganska gott med tillagad fisk.
 Bron i Glenfinnan är också med i Harry Potterfilmerna.