Union Island

Den sydligaste av öarna i St. Vincent och Grenandinerna och den sydligaste ön som vi kommer att åka till. Kanske kan man säga att här vänder vi och åker hem igen. 😉

Vi seglade ca fem distans (en timma) till staden Clifton. Staden om man nu kan kalla den stad består av två gator. Den ena går förbi restauranger, barer och affärer och den andra går förbi bostadshus och ut mot andra sidan ön. När man seglar in i hamnen åker man förbi ett korallrev med en liten bar längst ut, det är Happy Island. En konstgjord ö som byggds upp av stora snäckor. På Happy Island serveras öl och naturligtvis Rompunsch. Ägaren spelar musik och sjunger med i låtarna ibland.

På tisdag tog vi en promenad för att gå runt ön. Vi har fått en karta på turistbyrån och ser fram emot en promenad på ca en mil för att se hela ön. Vi inser ganska snart att det inte är så många som promenerar på ön och framför allt så är det inte många turister som går ut ur Clifton. Det finns en by till på ön, Ashton. När vi kommer in i Ashton kommer det fram en man som tigger pengar till mat. I Ashton påbörjade man ett projekt för att bygga en marina för en del år sedan. Projektet avslutades aldrig men fick konsekvenser för havsmiljön då brygg och pirkonstruktionerna gjorde att vattencirkulationen i bukten blev sämre. Vattnet blev flera grader varmare och fiskar och övriga vattendjur försvann. Nu håller man sakta på att återställa vattenmiljön och planen är att man skall försöka bygga en turistnäring som tar tillvara på naturen istället. Bra tankar men det verkar vara en lång tid innan det blir verklighet. Pengar är troligen problemet.

I Ashton gick vi in i en liten supermarket och handlade lite att äta till lunch. Pratde med damen i affären och frågade om den runda som vi tänkt gå. Då talade hon om att den väg som är utmärkt i turistkartan nog inte blev klar…Men det går ju att gå upp och titta på utsikten i alla fall.

Vi bestämmer oss för att gå vidare. Jo då det är riktigt. Vägen slutade helt plötsligt ute i ingenting eller kanske man skall säga skogen. Den väg som skulle ta oss över berget till andra sidan finns inte över huvud taget. Så det blir till att vända och gå tillbaks. När vi kom till Ashton tog vi en väg upp till den norra delen av ön. Där hittade vi en helt egen strand, Richmond bay, med korallrev och en pelikan som fiskar. En härlig promenad blev det i alla fall och skönt att komma igång lite efter all stillasittande på atlanten.

Innan vi åkte ut till båten igen skulle vi handla lite potatis och frukt och grönsaker för vi skulle grilla färsk tonfisk under kvällen. Vi handlar två kg potatis, fyra apelsiner, fyra tomater och ett par små gurkor. 60 E$ vill de ha för detta, motsvarar nästan 200 kr. Vansinnigt! Vi köpte sex potatisar istället och kom ner till ca 130 kr istället. Maten är sjukt dyr här, speciellt för oss turister men även beroende på att allt importeras. Tur att vi ankrar gratis för det mesta och tur att vi bunkrade en del extra innan vi lämnade kanarieöarna.

Onsdagen började det blåsa och vi tillbringade nästan hela dagen i båten. Det är ganska öppet för vindar även om vågorna stoppas något av korallrevet. Det tog i upp till 16 sekundmeter i byarna. Inte roligt att ligga så öppet och vi bestämmer oss att flytta oss till Chatham bay på västsidan under torsdagen.

Torsdagen seglade vi till Chatham bay, en fin bukt med en lång sandstrand med standrestauranter längs stranden. Natten blåste det dock ordentligt och vi bestämmer oss för att flytta till den norra delen av stranden under fredag morgon. Den norra delen av bukten har ett fint ställe för snorkling.