Tre veckor i Puerto de Mogan!

På måndag morgon kastade vi på nytt loss från San Sebastian på La Gomera. Den här gången kändes resan lättare då Strumpan åter var med. Vi seglade iväg vid sextiden på morgonen och vi fick en fin vind redan en bit utanför hamnen. Vi hade vinden in från nordväst mellan La Gomera och Teneriffa och när vi kom söder om Teneriffa blev stiltje ett tag bakom vulkanen Teide. Då fick vi dra in genuan och starta motorn.

Det tog inte lång stund förrän vi såg ett antal pilotvalar som låg och vilade sig i vattenytan. Lite senare såg vi valar som simmade och hoppade på båda sidor om båten. Svårt att filma eller fotografera dem för man vet aldrig var de kommer upp nästa gång. När Teide inte längre skyddade för vinden blev det på nytt segling och vi seglade med en kryssvind i 10 – 12 m/sek. Hela sträckan tog ca 14 timmar. När vi kom in i skydd för vinden från Gran Canaria blev det på nytt motvind och vi fick tuffa in med hjälp av motorn den sista biten in mot hamnen i Puerto de Mogan. När vi startade motorn tyckte Anders att den lät lite konstigt…Vi ropade upp hamnen och fick en annan plats för natten en den vi haft tidigare.

Då vi skulle flytta båten till vår plats dagen efter rök motorn och den lät förskräckligt. Åter problem med bakterier i dieseln. Troligtvis kom dessa in i tanken då vi tankade diesel i Funchal på Madeira. Efter byte av filter och körning med ”ren diesel” började motorn gå ok igen men nu får vi tömma tanken, drygt 100 liter, eventuellt betala för att bli av med dieseln och köpa ny. Trist.

Något som inte är trist är att vi äntligen fick träffa brorsan, hans fru och deras dotter i tisdags. De kom till Gran Canaria samtidigt som vi fick veta att Strumpan var upphittad. Hade en härlig dag med prat, bad, solning och en avslutande Paella på kvällen. Så härligt att träffas. Igår hyrde vi bil och körde runt på ön tillsammans. Först upp till bergen via gamla Mogan och ner på nordostliga sidan till Las Palmas. Många vackra vyer och en hissnande utsikt uppe i bergen.  I Las Palmas körde vi mest runt och letade efter hur vi kunde komma till hamnen och en båttillbehörsaffär. Det börjar ju närma sig överfart och nu behöver vi ju göra i ordning det sista på båten. Vi fick ge upp med att komma till hamnen i Las Palmas igår men det visar sig att det inte gjorde så mycket för det var visst helg och stängt i alla affärer. Vi får ta en ny tur under nästa vecka för båtgrejer och lite annat smått och gott. Bilturen avslutades med en tur till Maspalomasöknen innan vi blev hemskjutsade till båten igen.

Idag har vi haft en fixardag men skall ta en tur till Puerto Rico och brorsan till kvällen. Har varit jobb med tanken och med bäddmadrassen i förpiken som blev våt med saltvatten när vi seglade över sist. Läkte in lite från luckan. Fick ta bort tyget och tvätta med sötvatten för att det skulle torka ordentligt.
 Nu skall vi vara här i Puerto de Mogan till åtminstone den 20 november. Blir några till besök hemifrån, förberedelser inför atlantöverfarten och bunkring men även en del sol och bad.