God fortsättning från Bequia

Så har det gått några dagar sedan vi strandade på Bequia. Första dagen gjorde vi inte många knop. Vi klarerade in hos tullen och immigrationsmyndigheten. Handlade och tog ut lokal valuta. La oss tidigt och sov i elva timmar.
Julafton började med en sill och äggfrukost hemma i båten och julklappsutdelning. Jag fick en solhatt av Anders och han snorkelutrustning av mig. Vi tog en promenad till stranden och tog ett juldopp, varmt och skönt. Sedan gick vi in på Whaleboner för att låna wifi. Planen var att ha ett videosamtal via Messenger med sonen och övriga släktingar som befann sig i Enköping för att fira jul. Är väl inte det lättaste att prata så där flera stycken och kvalitén på ljud och bild blir inte det bästa men det var ändå roligt att se alla.
Efter det var vi bjudna till Walkabout på en grötlunch. Risgrynsgröt, julskinka och JULMUST. Jättegott och trevligt. Helt plötsligt var det mindre än en timma till det var dags för julmiddag som skulle intas på Papas restaurang. Papas ägs av en svensk man Gjert som serverade ett härligt julbord. Inlagd sill (gjord med någon inhemsk fisk), gravad barracuda, lax, skinka, köttbullar, korv och revben mm. Jättegott. Vi var ett fyrtiotal svenskar på plats. Både gott och trevligt. En julafton som vi kommer att minnas.
Bequia är en populär ö för att fira jul på bland seglare och speciellt svenskar. Sammanlagt låg det hundra båtar i olika storlekar i viken in till Port Elisabeth, de flesta segelbåtar men även en del över större lyxyachter, en med vattenruschbana. Juldagen blev det dags för videosamtal nummer två, denna gång till dottern och släkten på Ängön. Nu hittade vi Wifi på en stängd bar där vi tidigare varit. Så mysigt att se er alla.
Bequia är en grön ö som är täckt av regnskog. Det växer mangoträd, papaya, kokospalmer mm. Växer nog en hel del annat i skogarna också. Igår tog vi en promenad upp till Mount Pleasant. Dags att börja träna på nytt för vi tappade både kondis och muskler på atlanten. Det var lugnt i byn igår, det mesta var stängt eftersom det var juldag. Folk var hemma och firade. En vacker promenad och på väg ner för berget blev vi bjudna på en öl hos I och P som vi träffat dagen innan på Papas. De hyr ett hus här under några månader. Trevligt. När vi gick hem mot båten hade det hunnit skymma och fladdermössen flög mellan träden. Kom alldeles lagom hem till båten innan skyn öppnade sig.