Sommar och sol i La Coruna

När vi surfade in på vågorna mot La Coruna luktade det varmt och sött av blommor, liknande doften som är då man stiger ur flygplanet vid en solresa till södra Europa. Äntligen sommar, värme, sol och bad. När vi kom fram går vi till Marina Real då vi läst i Reeds att den skall vara något billigare än den andra marinan. Vi lägger till på en ledig plats då det är mörkt och vi inte tror att hamnkaptenen är på plats. Han dyker upp när vi är klara och vi får ok för att ligga på platsen. Nu ville vi bara sova.

Sov till mitt på dagen och gick upp och åt en något försenad frukost innan vi beger oss till till hamnkontoret för att visa våra papper. Här vill de ha både båtpapper, pass och försäkringspapper. Det är många skandinaviska båtar på plats och även ett antal svenska. På väg till stan blir vi inbjudna till sittbrunnen på ett glas vitt vin till A och L som är ute på långsegling utan klart hemresedatum. Trevlig stund med lite praktisk info om staden och om fiske. De har fått både en tonfisk på 7 kg och en bonnito på 5 kg på kroken.

Därefter gick vi upp till staden för att hitta något ställe att äta på. Vi gick in på en Jamoneria som är en blandning av charkuteriaffär och restaurang. I taket hängde mängder av Serranoskinkor. Varje skinka har en liten kopp hängande under sig där fettet kan droppa ner. Vi åt var sin tortillas, min med skinka, tomat, sallad och ost och Anders med choritzo, vi var riktigt hungriga så det var jättegott.

Efter maten fortsatte promenaden och vi tog oss fram till stranden. Jättehärlig lång strand, här kan vi sola och bada i veckan.

Det finns dock en del måsten i veckan. En del saker har gått sönder på båten och en del behöver bara lite underhåll och kärlek.

Det allvarligaste är att det blivit glapp i ett lager till rattstyrningen. Ratten började gnissla och blev trög på seglingen över Biscaya och även om vi smörjde upp den blev glappet värre under resan. Så nu har Anders monterat bort rattpedistalen och lämnat in den till en mekanisk firma. Hoppas att de kan fixa felet så snart som möjligt.

Följetången med dieselläckan har också lösts, hoppas vi, genom att både bygga på röret och modifiera slangen något så att det blev lättare att dra ihop den. Sedan har vi en bojlampa som slutat fungera, köksfläkten har brunnit mm. Dessutom skall vi fortsätta med att lacka trät utvändigt på båten. Gasollarmet gick sönder i början av resan men M kommer med en ny i slutet av veckan.

Många av de som ligger i hamnen här i La Coruna har lite små eller större grejer som behöver fixas. Kanske är det så att överseglingen blir en första test på vad som håller och inte.

Måndag kväll kom”Lilla Anna III” in i La Coruna och vi följde med besättningen ut och åt lite Tapas. Trevligt, gott och billigt. Det var full fart i stan och vi var ju ganska förvånade att det är så många ute och äter på en vanlig måndag. När vi gått och lagt oss drog det dock igång ett par stora fyrverkerier i staden och på tisdagen visade det sig vara en allmän helgdag i Spanien. Jungfru Marie Himmelsfärd firades. Kan ju inte min bibel så bra men visst borde hon väl flugit upp så där 9 månader innan juldagen eller?

För vår del krånglade dagen till planeringen på så sätt att vi inte kunde få tag på reparatören då men vi fick istället titta på lite uppträdande på torget under kvällen. Solade och badade också och tog en promenad för att leta reda på en båttillbehörsaffär.

Igår var det soligt och varmt hela dagen och efter att Anders tagit en taxi till den mekaniska verkstan och lämnat in rattpedistalen promenerade vi bort för at köpa lite i båttillbehörsaffären. Ny bojlampa och knape till mitten av båten köptes in.  Vår båt har saknat mittknape och vi har sett att det behövs vid tilläggning i hamnarna. Efter lite sol och bad tog vi en promenad förbi fiskeaffären. Nu har vi utrustat oss för lite tonfiskfiske😉 Skall bli spännande att se om vi får något. Dagen avslutades med lite tapas, tjöt och trevligt mys på en restaurang inne i stan tillsammans med besättningarna från Lilla Anna och S/Y Space.