Kanal genom Skottland

Ni ligger vi i Inverness efter att vi korsat Skottland från väst till östkust via Caledonial Canal. Vi kastade loss från Banavie i måndags eftermiddag och kom snart ikapp en spansk familj bestående av sex personer i tre kanoter. Två tonåringar paddlade i den ena och de kryssade runt framför oss ett tag innan de stannade vid ena kanalkanten och släppte förbi oss. Troligtvis första gången de paddlade och det fanns en del teknik att förbättra.

Paddling är inte lätt...
När vi kommit förbi kanoterna puttrade vi upp i kanalen, slussade upp ett par slussar och förbi den första sjön Loch Lochy till en liten hamn i Laggan. I Laggan hyrde man ut motorbåtar till hugade kanalåkare. Motorbåtarna hade skavmärken mest överallt runtomkring på skrovet. Verkar vara svårt att köra båt i slussarna. Det blåste upp på kvällen och blev riktigt kallt, nio grader under natten, då är det skönt att ha värmare.
 Men om man inte vill paddla kan man ju alltid ordna ett segel.
På tisdagen slussade vi vidare upp i kanalen via sjön Loch Oich till Fort Augustus. Där kom vi till en slusstrappa ner mot Loch Ness. I staden var vi en del av turistattraktionen. Mängder med turister stod och tittade på slussningen. En hyrmotorbåt hamnade mellan oss och Alma och J fick ensam lägga till sin båt och sedan skynda sig bak för att se till att inte hyrbåten åkte in i hans vindroder, vilket hände i första slussen. Nedanför slussarna stod en man i full traditionell skotsk klädsel och spelade säckpipa och i den mysiga byn finns fina små hus och ett pampigt slott. Vi tittade runt i staden och tog en promenad upp på ett av bergen bredvid. Under kvällen grillade vi på bryggan tillsammans med J från Alma. Mumsigt med grillat och potatisgratäng.

Onsdag morgon hade vi inte någon sluss att passa och tog en skön sovmorgon. Vi skulle segla ut på Loch Ness på spaning efter Nessie. Vi var inte ensamma om att spana och flera båtar med turister körde ut från hamnen. Vi seglade en stund men när vår knopmätare visade på en halv knop gav vi upp och satte på motorn. Dagen etapp skulle ta oss till slottsruinen Urquhart. Väl där la vi oss tillsammans med Alma vid en boj i en vik innanför slottsruinen och pumpade upp vår dinge för att åka in och titta på slottet. Dingen har legat nedpackad sedan Västindien och den läcker lite men vi tog med pumpen och körde in till slottet. Väl där kom en vakt fram och berättade att vi behövde lösa biljett för att titta på slottet och att det då ingick en liten film. Vi köpte biljett och tittade på filmen och slottet. Intressant historia om slottet som byggts i omgångar från 500 till 1500-talet och som naturligtvis innehöll en hel del krig och slag och som slutade med att slottet till stora delar sprängdes för att det inte skulle komma i fiendens händer. Kvällen blev fridfull, varm, lugn och solig.
 Intensiv spaning efter Nessie...
Men man skall låtsas att man inte ser henne så visar hon sig nog...
Nej, ingen bild på Nessie.

Runt Caledonian kanal är det väldigt vacker och storslagen natur och har man inte båt kan man vandra eller cykla på gångstigen bredvid kanalen eller hyra kanot och paddla mellan slussarna. Tälta kan man göra i naturen runt kanalen.

Torsdag morgon sken solen och vi hade en fin vind. Vi släppte ut genuan och seglade tills det var dags att åter åka in i kanalen. Ett par slussar, någon bro och en slusstrappa senare var vi i Inverness och vi ligger nu i en gästhamn utanför kanalkontoret. Imorgon fredag skall vi in till staden, handla mat, diesel och förbereda oss för den sista överfarten, denna gång över Nordsjön mot Norge eller eventuellt direkt mot Sverige.  Om allt går som vi har tänkt oss så kommer vi till Dragsmark på söndag eftermiddag den 29 juli😉.