Äntligen sköldis!

Så fick vi då äntligen, ett ganska ok foto på en sköldpadda på nära håll. Fina härliga urtidsdjur. Utrotningshotade på grund av plast i havet och för mycket starkt ljus på land, vilket gör att sköldpaddsungarna som letar efter månljuset i vattnet går fel när de skall ner till vattnet efter de kläckts.

Fredagen började med att vi kände regnstänk i ansiktet och fick stänga luckan till förpiken. Sedan regnade det och var mulet hela förmiddagen, vilket är något vi inte varit med om på några månader. Nästan en känsla av svensk sommar. Vi fick ägna förmiddagen till lite små lagningsprojekt. Anders letade efter ett hål i dingen och jag lagade vår svenska flagga som blivit lite sliten i blåsten. Vid lunchtid snurrade vinden helt plötsligt i vår ankarvik och de ankrade båtarna började röra sig och cirkulera runt. Blev någon spännande timma till allt återgått till det vanliga igen.

Det var länge sedan vi vandrade någon längre sträcka och i fredags eftermiddag var det dags att ta itu med träningen. Vi hade hittat en led som skulle gå förbi bergsknallen norr om viken och bort till en fin strand på andra sidan. Promenaden uppför berget blev tuff, drygt 200 m höjdskillnad och stenigt. Hjärtat fick jobba lite vilket ju var meningen med promenaden. På vägen upp såg vi en del små bladskärarmyror som spankulerade på väg till boet med sina lövdelar. De använder löven till att odla svamp i boet. Svampen äter de sedan.

Efter uppförsbacken blev det nedförsbacke mot stranden. En vacker och stor sandstrand. Vandringen gick längs med strandkanten men lite längre in i skogen. Det rasslade till där vi gick och det var fullt av små krabbor som skyndade sig undan för att krypa ner i sina hål. En del var för långt från hålen och bestämmer sig istället för att skydda sig med sina klor. En fin vandring på drygt en halvmil.
 Pelikaner på spaning!

Efter frukost i lördags tog vi dingen in till byn och gick ca en kilometer uppför berget till Jardin Botaniska trädgård. En magiskt fin trädgård med träd, blommor, vattenfall och fåglar. Blommorna drar även till sig fjärilar och kolibrier och det är verkligen vackert och lugnt. Sammanlagt såg vi tre olika kolibriarter, den minsta ca 4 cm lång. I ett hägn fanns det papegojor och i ett annat flamingos som stod på ett ben och sov. Tillsammans med en hel del andra turister gick vi runt i den vackra omgivningen och njöt av det vackra och tystnaden.

Så händer det! En kärleksyster tupp jagade med ett högt skutt och några flaxanden in en höna till flamingohägnet för att sedan fara ut på nytt och försvinna bort i buskarna. Flamingosarna stod upprörda kvar och diskuterade. Vilket uppvaknande och en sån oförskämdhet att bara komma farande objudna sådär. Efter en del kacklande lugnade de ner sig igen. Tuppen och hönan hittade vi under en buske en bit bort, han såg lite förlägen ut där han stod under busken medan hon kluckande rättade till fjäderdräkten.

Påskafton firade vi med Jansson, ägg och inlagd barracuda (som sill) nersköljt med påskmust. Stort tack för barracudan och påskmusten, A och N på Walkabout, jättegott.

Söndag morgon började som vanligt med frukost i sittbrunnen, den här gången med utsikt över fyra - fem delfiner som jagade fisk in i  viken runt båten.

En liten mindre kolibrie, ca 4-5 cm

Känner ni igen polisstationen?