Portugals Venedig

Idag har vi firat att Anders uppnått en ny fantastisk ålder, alltid bättre än den förra. Firat har vi gjort med både glass och hans favorit, chokladpudding med grädde och banan.

Glassen åt vi inne i Aveiro som helt rättmätigt benämns som Portugals Venedig. En trevlig stad som korsas av kanaler där ”musselfiskarbåtar” kör runt turister. Alldeles i kanten av staden finns havsvattenbassänger där man utvinner havssalt.

Som så många städer finns det en gammal stadsdel i Aveiro. Denna stadsdel består av fina hus, många med kakelfasader. En fundering vi har haft då vi ser en del hus är om det är gammalt kökskakel från 50, 60 eller 70-talet som åkt upp på väggarna. Många gånger är det riktigt vackert men ibland har man blandat olika mönstrade kakelplattor på samma hus, kanske inte lika vackert (tycker i alla fall vi).  Här finns gott om caféer och restauranger. Vi hade tänkt äta middag innan vi åkte hem men vi kom till restaurangen mitt mellan lunch och middag så det var stängt. Vi ville inte vänta med maten till kvällen så det fick bli kotletter och potatis i båten istället.

Aveiro har även en riktigt mysig nyare del med ett fint köpcentrum med mängder av affärer.  Där finns en marknad och vi lyssnade på två duktiga musiker som spelade saxofon och gitarr. Det finns många duktiga gatumusikanter runt om i europeiska städer, ett gratis eller billigt nöje.

Vi seglade från Leixoes igår morse. Det skulle vara nordvästliga vindar men när vi åkte ut ur hamnen blåste det svagt sydliga. Efter ett tag vred vinden och vi seglade några timmar innan den dog ut och det blev motorgång igen. Aveiro ligger vid en flod som rinner ut i atlanten. Det är ca tre meter tidvatten här och när tidvattnet och strömmen från floden möts kan det vara besvärligt att komma in i hamnen vilket också är orsaken till att hamnen ibland stängs vid hög dyning eller starka västliga vindar.  När vi kom fram så var vattnet på väg in och vi gjorde en fart över grund på över 10 knop även om farten genom vattnet bara var lite drygt 5 knop. Många fiskade i hamninloppet från piren och från småbåtar.

Vi gick in till en vik utanför Baia de S. Jacinto där det redan låg ett antal segelbåtar. Här är slyddat även om det åker en del båtar och en färja. Viken ligger på en halvö och för att komma in till staden får man ta färjan över till andra sidan floden/hamnen och sedan buss in till stan.

Innan vi åkte in till stan passade Anders på att serva motorn som nu gått 450 timmar, 250 av dessa timmar sedan vi åkte hemifrån. Blir mycket motorkörning under vår segling.

När det var lågvatten i förmiddags blev en del av viken sandstrand. Då blev det full fart ute på sandrevet av folk med krattor som plockade strandmusslor i sandbotten.

Imorgon åker vi vidare till Figueira da Foz. (skrivet den 9 september)