Andra överfarten!

Nu är det onsdagseftermiddag och vi har ca 50 distansminuter kvar till Porto Santo, som är en av Madeiras öar. Vi seglade iväg i söndags förmiddag och beräknar vara framme i natt. Samtidigt som vi tar oss sydväst blir vädret varmare och just nu är det solsken och ca 25 grader varmt, härligt.

Långsegling när den är som bäst enligt mig är ganska lugn och än så länge har det varit lugnt. Det första ett och ett halvt dygnen seglade vi och gjorde en bra fart på mellan 6 - 7 knop i medströmmen. Nordliga vindar som vrider sig mot nordost, inte mycket vågor, perfekta förhållanden. Därefter har det lugnat sig så nu stöttar vi seglen med motorn. Visst vi hade kunnat segla i låg fart men det gäller att komma fram innan det börjar blåsa för mycket igen och det är ju skoj att komma iland.

Från Cascais i Portugal seglade vi rakt ut och kom snart förbi alla fiskeredskap och ut på havet där djupet är flera tusen meter. Skönt att slippa tänka på att akta sig för att segla in i fiskeredskap under merparten av resan. Några stora tankers får vi hålla uppsikt på och vid ett par tillfällen har vi ropat upp dem på VHF radion för att kontrollera att de ser oss och om vi kan fortsätta med den riktning och fart som vi håller. Lite coolt att de väjer för oss😊.  Har sett några segelbåtar som är på väg åt samma håll som vi, men havet är stor så just nu är vi ensamma så långt vi kan se, dags för en soldusch i sittbrunnen.

Inte mycket har hänt under resan så här långt, peppar, peppar ta i trä. Vi läser böcker, lagar mat och klappar katten och rätt mycket tid tillbringar vi med att sitta och titta ut på havet och tänka på allt och ingenting. Hur ofta gör man det när man är hemma?

Lite saker har förstås gått sönder under resan… Det första är seglingslanternan som inte lös uppe i masten första natten. Anders fick koppla om mot topplanternan men själva felet får han fixa när vi ligger iland. På förmiddagen idag märkte vi att den gamla kylen var varm, ny kompressor? Vi har en extra kyl/frysväska som vi kunde knö ner all mat i så länge.  Och sedan det tredje, Anders dator har efter en lång sjukdom gått till datorernas himmel. Inte ens med lite skak och fix vill den starta om denna gång. När barnen var hos oss i La Coruna var vi på gång att be dem köpa med en dator hemma men då var det ett minneskort som lossnat så Anders fick startat den och avbeställde datorn. Så, ja, det kom inte som någon överraskning direkt.  Blir troligtvis shopping på Kanarieöarna istället.

Vid överseglingen över Biscaya körde vi fyratimmars pass på natten. Det funkade ok men denna gången tänkte vi att vi skulle testa att köra längre pass så att vi får sova en längre stund på natten. Första natten testade vi att Anders körde från klockan 23 till 5 på morgonen. Anders var ett vrak hela måndagen.  Alltid svårt att sova första natten så vi beslöt oss för att dela natten istället. Eftersom jag är kvällstrött så har jag gått och lagt mig vid halvniotiden och sovit till strax innan tre och sedan har jag haft vakt resten av natten. När det är mån och stjärnklart är det riktigt mysigt att sitta uppe. Första natten var det stjärnklart, vid halvsex på morgonen kom morgonstjärnan upp över horisonten i nordöst och efter den kom månen en smal skära som i ett band över horisonten strax under stjärnan. Någon som vet vad morgonstjärnan är för planet? Skriv gärna en kommentar och berätta.

Resterande nätter har det varit ganska molnigt och i natt regnade det. Då är det verkligen kolsvart. Läste ut en E-bok som jag lånat på biblioteket under tiden då jag väntade och vaktade, Psykopaten, fruktansvärt otäck bok. Tur att man inte är så gruvligt mörkrädd i alla fall.

Nu säger Anders att vi ser land men … kan vara ett moln också.😊