Höga berg och djupa dalar.

Dagarna går och vi trivs som fisken i vattnet här på Teneriffa. Varmt och skönt är det, 32 grader idag men disigt vilket kanske är tur. Vi börjar nog vänja oss vid värmen lite grann.

I onsdags kväll var det knytkalas på bryggan. Alla skulle ta med något att bjuda på och ställa på ett bord som stod mitt på bryggan. Vi var ca 20 personer med sju olika nationaliteter som dök upp. Olika maträtter, snacks och en hel del dricka, bland annat en femlitersdunk mer sangria placerades på bordet. Vi bjöd på båtgjorda köttbullar och potatissallad. Efter maten blev det musik med två gitarrer och två fioler i en svensk-dansk konstellation. Svensk och dansk folkmusik spelades från sittbrunnen. Efter en del mingel blev det mer allsång och därefter kom även munspel fram, vår båtgranne, en ensamseglande belgare spelade för andra människor för första gången i sitt liv otroligt nog. Härligt med människor som bjuder på sig själva. Kvällen avslutades vid midnatt och då hade vi stått på en brygga hela kvällen och haft jättetrevligt.

Torsdagen åkte vi ut på ön i hyrbil tillsammans med besättningen på Otillia. Först gick färden upp mot vulkanen och Spaniens högsta berg, Teide (3718 meter). Nu åkte vi inte upp till toppen utan vi stannade på 2200 meters höjd. Det går en linbana upp för berget, nästan till toppen men det var mycket folk och biljetterna skulle man helst ha förbeställt för att slippa stå och vänta så det lät vi bli.  Kan inte säga att det var speciellt vacker natur uppe på Teide men den var speciell. Mer som ett månlandskap av sten i olika färger. På en del ställen kunde man se att lavan runnit fram och stelnat så att berget vittrat i stora stenblock. Helt värt att se men inte något hänförande vackert direkt.

Efter vi åkt förbi Teide fortsatte vi norr ut på ön och stannade i en liten by på bergssluttningen för att äta lunch. Blev god mat i en lite högljudd restaurang. Efter lunchen tog vi en promenad och kom in i en vacker park/trädgård med stenbeläggningar små vattenfall och en fin utsikt över havet.

Sedan fortsatte färden mot La Laguna som tidigare var huvudstaden på ön (nu är det Santa Cruz). Vi gjorde bara ett kort stopp där då vi ville köra upp i bergen till det nordostligaste hörnet av Teneriffa. På den här sidan av ön är det mer växtlighet och smala vägar vindlar sig upp i bergen i kurvor som ibland ser ut att möta sig själva. Det var fantastiskt vackert men lite kusligt då det är stup på ena sidan den smala vägen och vid ett tillfälle körde vi högst uppe på bergskammen mellan två berg med stup på båda sidor av vägen. Dimman började komma in på den nordliga bergssidan och det gav en lite trolsk känsla. När vi kom ner mot den nordostliga spetsen kom vi till ett par badstränder som mest upptäckts av spanjorerna själva. Det var populära stränder för surfare och gamla minibussar som var omgjorda till provisoriska husbilar stod parkerade efter den smala vägen.

Fredag var det riktigt varmt och vi tog bussen bort till en strand playa de Las Teresitas, en sandstrand med ljus sand från Sahara. Varmt i vattnet och på land även om det inte var helt klart och soligt.

Även idag har det varit disigt men varmt. Vi åkte den enda spårvagnslinjen upp till La Laguna för att titta mer på staden. En mysig liten stad med många caféer och små restauranger. Var inne på ett naturhistoriskt museum med en massa uppstoppade djur, kranium, pryttlar och apparater från svunnen tid. Åt på en Libanesisk restaurang innan vi skyndade hem till båten igen efter att vi stannat på en mataffär och fyllt på förråden. Är lätt att glömma att det ofta är stängt i mataffärerna på söndagar utomlands.