Vår eller vinter?

Jag skulle vilja skriva om alla vårtecken som jag sett den här veckan och om att våren är här… men det ser ut som att det får vänta lite. Imorgon är det i alla fall vasaloppet för alla hurtiga och därefter brukar ju våren komma. Några som ändå håller med mig om att det borde vara vår nu är småfåglarna som börjat sjunga på morgonen när jag hämtar tidningen.

Känns som att vi väntat på våren länge nu. Vi väntar inte bara på att det skall bli vår, det behöver även bli varmt eftersom Anders skall plasta en del och det då helst skall vara minst 15 grader. Det är ju inte så vanligt att det bir så varmt i februari eller mars så vi lär nog få vänta.

Lite kyla och skitväder är dock inte något som hindrar en enveten seglare(Anders)… radarreflektorn är nu fastsatt på masten och vindrodret monterat på båten. Vindrodret av modell First Mate, kommer att vara vår (förhoppningsvis) trogna vän under resorna över öppet hav. Tillsammans med vår autopilot utgör det den del av besättningen som inte behöver någon vila, mat eller dricka under resan.

Den här veckan har vi fått hem sjökorten över atlanten, som vi beställde från det danska företaget Weilbach. Vi beställde även ett för ett tag sedan, men när det kom visade det sig vara ett för litet kort som inte riktigt täckte den sträcka som vi planerar att segla. Nu har vi i alla fall fått hem två nya kort. Ett över östra atlanten ner till Kanarieöarna och Cap Verde och ett som täcker den västra sidan med Karibien, Bermudas och Azorerna.

 Ser inte så långt ut. Ett sjökort brukar vi ju kunna klämma på en dag.

I måndags var det utsjöskepparkurs som vanligt. Strömtrianglar, tidvattenströmmar och engelska kanalen. Känns lite svårt men det skall väl ordna sig med lite lugn och planering innan vi åker iväg. Färdplanering var även det en del som vi gick igenom. Kolla väder, planera rutten och se till att båten mår bra innan avfärd.

Anders tog tåget ner till Göteborg på tisdag för LRC kurs. En kurs för att få certifikat för att sända och ta emot anrop via kortvågsradion på de marina frekvenserna. Bra att ha då det förhoppningsvis finns några där ute som lyssnar på dessa frekvenser. Kontakt med omvärlden kan vara viktigt😊 Och kanske lite att Anders tycker sånt där är skoj😉

Annars är jag på jakt efter regnkläder och stövlar. Jag och mina gamla gummistövlar har varit oskiljaktiga sedan jag flyttade hemifrån för si så där snart 30 år sedan, de håller fortfarande men är nu ganska slitna och söker därför ett nytt hem där de kan få skön och lugn tillvaro på ålderns höst. Intresserade kan höra av sig.

 

 

 

Får jaga vidare på nätet när det gäller regnkläder. Jag vill ha riktiga regnkläder, typ galonisar, som står emot regn och skvätt från havet. Riktiga regnkläder verkar inte vara något som säljs mycket av i Trollhättans affärer, när jag tittar ut genom fönstret kan jag inte förstå varför.

 

Kommentera här: