Nu kommer John Blund snart!

I natt gav vi oss iväg från Amsterdam. För att ta sig via kanalerna genom Amsterdam och ut i Nordsjön söderut måste man åka genom en hel del broar. En av dessa broar är en järnvägsbro och den öppnar bara en gång per dygn och då mitt i natten.

Igår vid middagstid åkte vi från marinan där vi legat i två dagar. Vi åkte in vid Westerkeerssluisbrugge (många poäng blir det på det ordet på Alfapet) och la oss vid väntebryggan. Vi meddelade brovaktaren att vi ville åka med i nattens konvoj och efter vi gjort det promenerade vi runt lite i staden, fikade och hade det allmänt trevligt och turistigt.

Bild från Sixhaven Marina, högst uppe på ett hotelltak kan man gunga... Hua inget för mig

Vid 23 tiden skulle vi vara på plats igen och lyssna på VHF radion för att få besked om när vi skulle få åka igenom. Ett tiotal båtar låg och väntade när det var dags, ett par tyska, resterande holländare och så vi. Vi pratade med några i båten bakom om de hört något om när bron skulle öppna. De hade fått uppgift om att bron skulle öppnas någon gång mellan halv tolv och midnatt. Klädde på oss varmt och stod redo vid halv tolv. Strax innan midnatt fick vi besked (på holländska) att bron skulle öppna fem över.

Sedan började ett tuffande mellan broarna i den mörka natten genom staden och till slut slussade vi ut till Aalsmeer, en liten sjö. Det var stjärnklart men månen visade sig inte så det var väldigt mörkt då vi kom ut på sjön. Är ändå mysigt att vara ute i natten, ett visst lugn infinner sig. Strumpan tycker också om när vi är ute på natten. Då är hon pigg och sitter med oss i sittbrunnen. Då vi kört över sjön blev det stopp. Bron skulle inte öppnas förrän klockan fem på morgonen, även detta en bro som bara öppnas vid ett eller ett par tillfällen per dygn. Klockan var då kvart i tre på morgonen och vi gick och la oss med väckarklockan på kvart i fem.

Två timmar går fort när man sover och det kändes som att klockan ringde sekunden efter vi la huvudet på kudden. Vi klädde på oss snabbt och startade resan ner mot bron. Nu hade det börjat ljusna lite och då vi kört under ett antal broar, ca en timma senare, var det en vacker soluppgång.

Vi åt frukost under färden och fortsatte fram till staden Gouda, där fick vi vänta i en timma på ytterligare en broöppning innan vi gick in i staden och lade oss i gästhamnen.

Holland är ett helt fantastiskt vackert land. Väldigt många människor bor på vatten, i båtar eller i hus som är byggda på pontoner. De som inte bor på det sättet bor i närheten av vatten och väldigt många har båt. Vattenvägarna ringlar sig genom landskapet och ligger ofta över resten av landskapet. Tänk dig att du bor i ett bostadsområde och istället för en gata mellan dig och grannen så ligger det en kanal. Eller att du bor i ett större hyreshus och istället för en bilparkering utanför så ligger en hamn där hyresgästernas båtar ligger. Vi har sett alla möjliga bostadsområden och lösningar som till ex i Amsterdam, en lekpark som är byggd över tre båtar som ligger i kanalen där det ligger en massa andra bobåtar. Kanske en möjlighet att ordna billiga bostäder till våra unga även i Trollhättan😊

Mängder av människor cyklar också. Det går cykelvägar bredvid i stort sätt alla kanaler. I Amsterdam finns det ca 700 000 cyklar. Enligt uppgift från Wikipedia stjäls det ca 80 000 cyklar per år och man hittar ca 25 000 cyklar i kanalerna. Kan inte låta bli att undra om det inte är en hel del av de ”stulna” cyklarna som ”tappats” bort och står i någon av de enorma cykelparkeringarna på centralstationen. Även om staden Amsterdam är större än Stockholm så är känslan att det färre bilar på gatorna. Man har byggt trafiken efter cyklisterna och alla gator har även en cykeldel.

Som turistland är Holland ganska billigt. Gästhamnsplatserna har vanligtvis kostat mellan 100 och 200 kr och maten i affären är något billigare än i Sverige. Att åka kanalerna i Holland är också gratis. Man betalar lite vid vissa broöppningar men sammanlagt för dessa har vi nog betalat ca 250 kr.

En stork kom flygande och landade på en stolpe..