En oväntad blåsdag!

Vi har nu kommit fram till Amsterdam och lagt till i en överfull hamn, Sixhaven Marina. Tur att det finns hamnkaptener här som talar om var man kan lägga sig. Vi ligger som fjärde båt i en rad mellan bryggorna så är det någon som skall ut imorgon, vilket det troligtvis är lär vi få flytta på oss.

Resan från Grou startade ganska sent eftersom vi passade på att springa lite för att förtjäna duschen efteråt. Vi fortsatte ner genom kanalerna och slussade i staden Lemmer ut i sjön(innanhavet) Ijisselmeer. När vi väntade på att åka in i slussen pratade vi med en man i en annan båt som frågade vart vi skulle. Vi hade funderingar på att åka till staden Urk… Men han föreslog oss att åka till den gamla handelsstaden Enkhuizen istället. Jättetacksam för det.

En helt fantastiskt mysig stad med gamla hus som varken stod helt i rad eller var raka. Många av husen var daterade i början av 1600-talet. Hamnen som vi låg i var en av de största som vi sett och väldigt välordnad. Man åkte fram till hamnkapten som stod och delade ut platser. Eftersom vi var den enda svenska båten där lovade han att hissa den svenska flaggan nästa morgon. Vi har inte sett några andra svenska båtar sedan vi såg S/Y Anna-Lisa norr om Dokkum. Någon enstaka tysk och engelsk men annars bara holländare.

Även Strumpan gillade hamnen eftersom den var full med fåglar som en smygande pisse kunde speja på från sittbrunnen. Mest svalor men även en hel del sjöfåglar.

Innan vi åkte från Enkhuizen i förmiddags tog vi en promenad genom staden. Tittade på alla fina holländska kanalbåtar och husbåtar i hamnen. Fick även sett vilken av slussarna som vi skulle passera genom. Det finns en som är bara för fritidsbåtar.
 För att ta sig till Amsterdam behöver man ta sig genom ytterligare en sjö/innanhav Markermeer. Mellan Ijisselmmer och Markermeer har man byggt en vall med en väg på. Båda sjöarna är grunda, ca 3-4 meter på de flesta ställena. Det var mellan dessa som vi slussade och ärligt talat vet jag inte om vi åkte upp eller ner. Det var inte många cm i nivåskillnad i alla fall.

När vi kom ut från slussen blåste det rak motvind och vi stampade ut i vågorna på sjön. Efter vi kommit ut en bit bestämde vi oss för att kryssa i den starka motvinden, blåste en byig vind mellan 10 och 15 sekundmeter. Planen var att kryssa tvärs över sjön för att kunna ta oss in till Amsterdam på nästa slag. Det var en bra tanke men när vi kom fram på andra sidan sjön hade vinden vridit sig så efter ett tag bestämde vi oss för att ta in seglen och ändå köra för motor.

Mörka moln hopade sig och helt plötsligt fick vindmätaren fnatt och visade 70 m/s för att därefter gå ner till 34 m/s och sedan drygt 20. Efter några minuter var vi nästan nere på samma vindstyrka som tidigare. Oväntat.

Efter fem timmar kom vi i alla fall fram till Amsterdam och slussade in till staden, upp eller kanske ner… Tacka vet jag Trollhättekanal, där vet man i alla fall åt vilket håll det går.  Nu blir det några dagars sightseeing i Amsterdam innan färden går vidare.