Efter ost kommer väst

Vi kom till Gouda strax innan lunchtid på tisdagen. Vi krånglade oss med hjälp av hamnkapten in på  plats i gästhamnen. Hamnen ligger i en kanal och det är inte så gott om plats för att hålla ut och svänga runt. Vi åt lite och bestämde oss sedan för att gå in till stan.

Gouda är en stad som för oss mest är känd för sin ost men trots att det heter Goudaost så tillverkas inte osten i Gouda. Den tillverkas på små mejerier ute på landsbygden runt Gouda. I Gouda har osten sålts på ostmarknad sedan 1395.  Den officiella ostmarknaden stängdes 1987 men fortsätter nu som en turistattraktion varje torsdag. Tyvärr var det ju tisdag när vi var i Gouda så vi missade den.

Staden Gouda fick sina stadsrättigheter 1272. Man har i staden haft lerpipstillverkning, ölbryggeri och ljusfabrik. Det finns många gamla byggnader så som ett helt fantastiskt vackert stadshus och Hollands längsta kyrka, 123 m lång i staden. Vi tog en lång promenad och avslutade med en öl på torget och efter att ha gått förbi mataffären och handlat lite kom vi några timmar senare hem till båten på nytt. Nu var vi väldigt trötta, nattens körning och brist på sömn gjorde att vi efter att ha läst några få rader i varsin bok somnade och sov några timmar. Dörren ut vidöppen, tur att vi har en feg och trött katt som även hon sov gott.

På onsdag morgon åkte vi vidare åt sydväst. När vi åkte ut ut marinan sa Anders, titta på den där då, en plaststork som var placerad utanför ett fönster på en bobåt. Men den rör på sig säger han... Jo då det var en riktig och den satt kvar medan vi åkte förbi, saktade farten och hann hämta mobilen för att ta ett kort. Den satt även kvar när damen i bobåten öppnade fönstret och tittade ut.

En ganska tråkig dag i kanalerna förbi utkanten av Rotterdam och Dordrecht som är stora industristäder. Kanalerna är på denna del breda och djupa och vi mötte och blev omkörda av mängder med lastfartyg och färjor. Motvind och halvmulet. Fördelen med att det är större kanaler och floder är att vi hade medström en stor del av vägen. Strax efter 18 kom vi fram till Blinckvliet där vi nu ligger. Hamnkapten gick hem kl 18 så vi fick hitta en plats och hoppas på att inte bli bortkörd. Hamnen är ganska stor men det verkar bara vara vi som är ”gäster”. Finns fin plats för grillning och vi grillade kotletter och råkorv till kvällsmat.

När vi på morgonen tog kontakt med hamnkapten för att betala hamnavgiften hade han full koll på att vi var de svenska gästerna, han hade hissat svenska flaggan och var väldig hjälpsam. Då vi vill stanna till imorgon fick vi låna cyklar och en nyckel till grinden. Har nu varit på en lång cykeltur i den hårda blåsten, medvind på väg ut och mot på hemvägen skönt men jobbigt. Vädret skall bli lite blåsigt ett par dagar, och då vi skall ut på Nordsjön igen och då får en rakt motvind, kommer vi att vänta ett par dagar.

Vi cyklade in till staden Zuidland. trots att det bara finns 5000 innevånare finns det två cykelaffärer. Finns även ett kyrktorn som står så snett så att det är underligt att det inte rasar.

Istället tar vi det lugnt, pysslar med lite saker som behöver lite extra omtanke så som vindmätaren som tidigare bara vill fungera ibland, Anders fixat. Har bakat en sockerkaka i gasolugnen, den blev jättegod. Imorgon kommer vi att åka vidare till Stellendam som är den sista gästhamnen på ”Standing Mast Route” och antagligen även Holland.  Nya äventyr väntar och det skall bli skönt att komma ut på havet på nytt.