Om Streamline vår båt

 

Streamline en Aphrodite 34 från 1978 köptes in på sensommaren 2014. Båten var gammal men det mesta var i mycket gott skick och kändes allmänt fräsch. Vi hade tidigare seglat en Aphrodite 30 som vi varit mycket nöjda med, framförallt för hennes fina seglingsegenskaper. Tanken att vi skulle långsegla någon gång i framtiden, har funnits där sedan vi köpte vår första båt år 1994, en Fingal från 1968. Långsegling var inte det primära när den "nya" båten köptes in utan vi ville ha en bekväm semesterbåt med bra seglingsegenskaper villket vår Stremline uppfyller med råge. När tanken på långsegling började gro på allvar insåg vi att flera saker måste förbättras eller kompletteras

Motorbyte

Ganska tidigt efter köpet kunde vi konstatera att motorn en Volvo Penta MD11A var i ett dåligt skick. Den läckte väldigt mycket olja, blev varm vid belastning och flera förslitningsdelar behövde bytas. Eftersom motorn suttigt i sedan båten byggdes beslutade vi oss för att byta ut motorn mot en ny. Valet föll på en fyrsylindrig Lombardini 1404 på 40Hk mycket p.g.a. att den passade nästan perfekt i den gamla motorbädden. Endast distansplattor i aluminium behövdes för att passa in motorn, dessa hade Rodahl Marin i Lidköping färdiga. 

 
 
Den gamla motorn plockas ur, ca 200kg.
Och så är den nya på plats, lättare, smidigare och starkare.
 
Ny sprayhood
 
Den gamla sprayhooden var sliten och trasig ett försök att reparera den gjordes med magert resultat. Långfärdsbåtar har ofta hårda sprayhoods av plast eller metall. Funderingarna pågick länge om hur man skulle kunna få till en plastad sprayhood som såg bra ut och var hållbar. Idén kläcktes om att man skulle kunna gjuta av den gamla sprayhooden. En glasfibermatta med polyeténplast lades på direkt på den gamla sprayhoden av tyg. Båten stod på land och det var mörkt och kallt under presseningen. När detta enda lager härdat knäpptes alltihop loss och transporterades hem till ljus och värme i garaget för fler lager plast, plexiglasruta och lackering.
 
 
 
Amatörradio
 

För att kunna hålla kontakt med andra påtar på lite längre avstånd än vad VHF-radion medger införskaffades en Amatörradio. Valet föll på en Alinco DX-SR8 med antennavstämmare EDX-2, mycket pågrund av att den var bland de billigaste på marknaden och att den automatiska antennavstämmaren gick så lågt ner i frekvens så att kontakt med kustradiostationer skulle vara möjligt. Radion installerades under våren 2016 och tog en hel del arbete i anspråk innan den fungerade perfekt. Nu kan man skicka enkla mejl och ladda upp båtens position och hämta hem gribfiler via en gratistjänst hos Winlink som heter Winmor. Man kan ladda ner Navtex, RTTY meddelanden från Tyska vädertjänsten DWD och väderfax till mobiltelefon eller dator via mikrofoningången.

 
Ankare och ankarspel
 

För att kunna ligga säkert på svaj konstaterade vi att våran Bruse kopia på 15Kg förmodligen inte var tillräcklig. Ett 20-kilos Delta-ankare och ett begagnat manuellt ankarspel skaffades in och monterades.

 

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej!
Spännande att läsa om er seglats!
Kikar lite själv på en aphrodite34 och är inte främmande för längre färd i framtiden. Det jag undrar över är sandwichkonstruktionen. I katalog från rex marin uppges balsa som distansmatreal i både skrov och däck. När jag frågat säljare har de sagt d-cell/skum. Skiftar det efter någon årsmod?
Har inte heller fått klarhet i om hela skrovet är sandwich eller bara över vattenlinjen?
Tacksam för svar och lycka till vidare på er seglats!
Mvh
Ulf

Svar: Hej, det är från vattenlinjen och uppåt. Vår båt är från 78 och det är inte balsaträ. Har inte koll på hur det var tidigare. I vår båt är det dibinycell.lycka till med planeringen och skoj att du läser vår blogg.
Strumpan, Anders och Kristina

2 Sebastian:

Tack för att ni delar med er av er segling!
Jag har själv en Aphrodite 34 och önskar snarast komma i kontakt med er angående mätning av sittbrunnskapell.

Med vänlig hälsning,
Sebastian

Svar: Hej Sebastian, Anders pratade med Linda idag om att det är ok att komma och mäta. Båten ligger kvar i vattnet en vecka till innan vi kör iväg den för vintervila 😀 Hälsningar Kristina
Strumpan, Anders och Kristina

Kommentera här: