12/12 2017 Halva överfarten

Hej, Ja nu har vi seglat mer än halva resan till Bequia, härligt. Skall firas ikväll med lite efterrätt. Lutar mot konserverad frukt och vispgrädde och kanske lite choklad till, äkta 70-tals efterrätt alltså. Just nu blåser det rätt rejält och det verkar hålla i sig även om det skall minska lite under kvällen. Kommer troligen att vara bra med vind och åt rätt håll hela veckan. Förhoppningsvis går resterande resa lite snabbare. Ett par regnmoln drog förbi i natt och det blåste då upp så mycket att vi fick dra in genuan och seglade på bara riggen. Det gick i ca fyra knop även utan segel. När Anders var uppe på däck för att ta ner spirbommen igår låg en torkad flygfisk på däck. Otur för den och otur för oss att vi inte sett den lite tidigare. Är ju bra när maten kommer flygande. Med vind så kommer ju också vågor. Vågorna har en negativ påverkan på mitt ordförråd. Hade vi haft en svordomsburk nu så hade den varit ganska full. Men när maten flyger i golvet eftersom en våg helt plötsligt bestämmer sig för att ge båten en putt i en oväntad riktning. Då räcker det liksom inte till att bara säga, usch då vilken otur. Vinden har också orsakat att vi fått en hel del blåmärken. I förrgår fick jag se att jag hade ett ganska stort blåmärke baktill där man är som blekast? Funderade på hur det kom sig, men det fick jag reda på igår då en oväntad våg kastade in mig i grabbräcket som sitter framför petryt, nu har blåmärket antagit en mer lilasvart ton. Ett litet "oj då det där gjorde lite ont" räckte inte till. Nej, jag får erkänna att det blev ett litet kraftfullt PIIIIP!. Gungiga hälsningar Kristina, Anders och Strumpan

Kommentera här: