Segling över Biscaya

Tisdagens väder gjorde att vi sköt på seglingen från Cherbourg till på onsdag. Var 15 grader varmt, regn och framför allt en ganska stark motvind på tisdag. Inte kul så vi stannade kvar och tvättade istället.

Onsdag skulle det blåsa nordvästliga vindar, 10 – 12 sekundmeter, lite väl mycket kanske men sedan skulle det vara stabilt med lite svagare nordliga vindar. Perfekt för översegling och för att äntligen få segla lite.

Vi gav oss iväg från Cherbourg strax efter nio då vi hade räknat ut att vi skulle få medström förbi kanalöarna, där är motström på upp till fem knop på vissa ställen vilket vi ju ville undvika. Det tog inte lång stund innan Guernsey Coastguard ropade upp på VHF radion att det var varning för starka vindar i samband med åskbyar över kanalöarna. Det var kolsvart på himlen framför oss och vi la in den bärbara VHFen i ugnen och revade storseglet. Vi lämnade in seglen till en segelmakare i Lyse innan vi åkte och fick sytt i ett tredje rev i seglet. Detta kom nu till användning.

Det dröjde ett tag men så kom vinden, ungefär samtidigt som vi skulle förbi en udde ut mot kanalöarna. Från att inte varit några vågor alls så var det helt plötsligt flera meter höga vågor och ström som puttade vår drygt fem tons båt fram och tillbaks i vattnet. Båten blev översköljd och helt plötsligt slogs den åt sidan och Anders for upp i luften innan han hamnade en meter bort men i båten. Skönt och en anledning att vi alltid är fastspända när vi är ute och seglar.

Efter att vi kommit förbi udden blev det lite mer vanliga vågor men de var fortfarande höga, regnade till och från men vi flög fram i stundtals uppåt 10 knop med både bra vind och medström trots att vi bara hade en liten flik av storseglet och genuan ute. Sammanlagt är sträckan från Cherbourg till La Coruna nästan 500 distansminuter, under första dygnet åkte vi ca 135 av dessa.

Åt kalla pannkakor till lunch, inte lätt att laga mat i vågorna. Vinden och vågorna fortsatte hela dagen och natten. Kvällsmat blev en tråkig uppvärmd konserv, vita bönor i tomatsås med korv och kött. Lyckades i alla fall värma maten och ja det var väl inte någon höjdarmat direkt.

Vi hade bestämt oss för att testa att sova fyrtimmarsskift, dvs Anders seglar mellan kl elva och tre och jag mellan tre och sju. Han vilar lite före och jag efter. Då det ju blåste mycket la vi ner en madrass på durken mellan soffan och bordet. Var inte lätt att sova då det smäller, susar, forsar och skakar hela tiden. Lite problem med att slappna av då och när Anders ”väckte” mig strax efter tre hade jag mest lust att ändå ligga kvar.

Gick upp och ut i alla fall och det känns ändå något lugnare att sitta ute, titta på seglen och efter andra båtar än att ligga inne och fundera på vad det är som låter och vad som händer. När jag satt där ute kom jag på mig själv med att försöka påverka vågorna med tankens kraft. Tänka ner vinden till under tio, nio och till slut åtta. Det gick ganska bra för vinden minskade ju, eller. När jag väckte Anders vid sjutiden var vinden mer under 10 än över i alla fall.

Torsdagen blev vädret bättre, vinden minskade och vågorna med den, samtidigt ändrade vinden riktning och vi fick nu vinden akterifrån. Vi kom ut på Biscaya och det gick en lång och ganska hög dyning. Då kom sjösjukan. Samtidigt behövde vi diska för att kunna laga mat. Dags att titta i sjöapoteket. Vi hade tagit med sjösjuketuggummi och tabletter. Anders tog ett tuggummi och tyckte att det hjälpte direkt, jag tog en tablett och sjösjukan gick ju över efter ett tag.

Blev färsk ravioli med cremefraiche, tomat och morot till lunch, gott. Den här natten var det lugnare, nu sov vi i förpiken där vi brukar sova och efter att ha varit uppe mellan kl tre och sju somnade jag djupt och gott för första gången på resan. Vaknade av att Anders avrapporterade på kortvågsradion till J på Oceanseglarklubben om att vi sett delfiner och en val. Vi hade nu ca 250 distans kvar och var halvvägs. Var ganska utvilad ändå efter tre timmars sömn.

Fredagen flöt på, seglade med fin vind och såg delfiner lite då och då. Vi har sett en mindre och en större art. Delfiner som kommer i stora stim och några som kommer i mindre stim.

En liten film, https://youtu.be/4BJpayOz6xY

När Anders hade gått ner för att ta sin första kvällsvila såg jag att det fräste vatten lite längre fram, en val var på väg in. Den simmade mot båten under vattnet och gick upp för att andas jäms med båten ca tjugo meter bort. Den del av ryggen som syntes var i storlek med vår båt. Mäktigt. Det är sådana händelser som gör dagar med lite väl mycket vind och regn värda att stå ut med😊

Lugn natt, ser inte mer än ett par lastbåtar på långt håll. Sitter och nickar till när det är dags att bytas av och sover jätteskönt.

Lördagen är det i stort sett stiltje. Vi ser ett par valar på håll som blåser och simmar.  Värmen kommer äntligen och det är skönt att lägga bort underställ, fleecetröja och seglarställ. Sitter och solar i bikini och båten går för motor med autopiloten på, skönt. På kvällen pratar Anders med J igen och får uppgift om att det skall börja blåsa igen på söndag morgon. Vi har då ca 50 distans kvar. Atlanten utanför Biscaya är drygt 4000 m djup, inne i viken grundar det snabbt upp till ca 200 meter vilket gör att det kan bli väldigt stora vågor och besvärligt om det blåser mycket. Vi bestämde oss för att dra på lite så att vi skulle komma fram innan.

Full fart hela natten och ingen sömn men väldigt många stjärnfall i det klara vädret. Vinden kom innan vi hann fram men båten surfade fram på vågorna. När vi la till vid kajen i mörkret var klockan nästan sex och sängen ropade in oss.

Nu skall vi vara i La Coruna i drygt en vecka, sola bada och fixa en del med båten som behöver justeras och lagas. Väntar även besök nästa helg. Längtar.