In I dimman!

Nu ligger vi för andra gången detta dygn insvept I en tjock dimma. Vi åkte vidare från La Coruna igår och ligger nu för ankar i en fin vik i Camariñas.

Då barnen besökte oss var vi ute för att fiska och hoppades samtidigt se delfiner. Vi fick varken fisk eller såg någon delfin då. Igår hann vi knappt ut från La Coruna förrän vi siktade de första delfinerna. Synd att de inte fick se delfiner för det är verkligen fina djur! Men trots fiske en stor del av vägen så blev det inte något napp nu heller.

Det var lugnt väder och lite regn i luften då vi seglade iväg. Fick ganska snart ge upp förhoppningen om att segla, det blåste helt enkelt inte alls. Lugn motorkörning i ca åtta timmar till vi var framme, men undertiden hann det spricka upp och bli soligt. De svenska båtarna Joyette och Space som vi redan träffat på i La Coruna låg redan i viken och då vi backat fast ankaret kom besättningen på Joyette över för en liten pratstund, trevligt att ses igen.

Efter att ha blåst upp dingen och ätit var det dags att gå till kojs. När vi ligger på svaj har vi tänkt att Strumpan kan springa in och ut i båten under natten. Trevligt för henne att inte vara så instängd för katter är ju nattdjur. Väldigt nöjd katt som njuter av tystnaden och ensamheten.

Då vi vill ha koll på om vi draggar på natten hade Anders laddat hem en app som skulle larma om vi kom för långt från den ursprungliga ankarplatsen. Tyvärr larmade den också när den tappade kontakten med GPSen vilket den gjorde så där fyra-fem gånger i natt. Fick ta igen det genom att sova lite längre på morgonen.

Eftersom vi är ganska långt väster om Sverige och egentligen borde ha samma tid som England, dvs en timma efter Sverige så ljusnar det inte förrän ganska sent på morgonen och det är ljust ganska länge på kvällen. Det passar ganska bra just nu när vi inte lever efter klockan så mycket. När vi kommer till Portugal kommer det att rätta till sig eftersom vi då får ställa tillbaks klockan en timma.

När vi vaknade var vi helt omgiven av en tät dimma vi såg varken några grannbåtar eller land. På förmiddagen lättade dock dimman samtidigt som solen bröt igenom. Vi tog dingen och körde in i viken och därefter till stranden där vi bar upp den. Naturen här påminner på håll lite om södra Norrland och Hälsingland. Höga blandskogsbeklädda berg och stenig strand (Kallt i vattnet också).

Smart att passa på att måla botten när det är lågvatten.

Lågvatten så det gäller att dra upp dingen långt. Tog en promenad in till den lilla stan. Mysig liten stad där grilloset från alla söndagsfirande spanjorer luktade fantastiskt. De flesta affärerna är stängda på söndagar men ett antal affärer som säljer knypplade spetsar var öppna. Tydligen en specialitet från trakten och imponerande fint hantverk. Vi går in i en affär där två äldre damer sitter och knypplar med en rasande fart. Det har en stor knyppeldyna framför sig och har ett trettital olika trådhållare som de flyttar på så att det bildas en spets. Med dessa tillverkar de allt från spetsar till spetshandskar och kragar. Vi köper en liten luktagottpåse med spets på. Jättefin till båttoan, som ibland kan lukta allt annat än gott.

När vi kom tillbaks till stranden efter promenaden badade vi och upptäckte att det blivit ännu lägre vatten…bara att kånka dingen tio meter ner till vattnet för att åka ut till båten och äta lunch. Eftermiddagen tog vi det lugnt i båten. Läste lite och klippte håret på Anders som efter snart två månader hade blivit långhårig (nu är det i alla fall kortare).

Vi hade bestämt oss för att springa lite innan maten framåt kvällen. Tog på nytt dingen in till stranden och sprang iväg ut på stora vägen och sedan in på en skogsväg som ledde upp till en vindkraftspark. När vägen tog slut vände vi och såg att det började bli dimmigt på nytt. Bäst att vända och skynda oss tillbaks innan dimman blev så tät att vi inte skulle kunna se båten, är ju lite tråkigt att sova på stranden. Lite intervallträning blev det men... Vi hann😉

Imorgon går färden vidare till nästa ria.