24 timmars segling till Dieppe.

Nu ligger vi I gästhamnen I Dieppe I franska Normandie. Seglade, eller jag kanske får vi erkänna att det blev motorgång hela vägen, från Zeebrugge i Belgien vid åttatiden efter frukost. Det var högvatten men ändå motström. Vi hade dessutom motvind men ganska lugnt till att börja med. Vi hade bestämt oss för att ta oss en lite längre tur denna gång då det skall börja blåsa onsdag eftermiddag. Gäller att passa på att ta sig fram när det inte blåser för mycket.

I början var resan lugn, passerade de grunda sandstråken utanför Belgiens kust. Efter fyra timmar vände strömmen och i samband med att medströmmen var som starkast, ca två knop, började det blåsa. Vinden som möter motströmmen gör att vågorna blir besvärliga och båten stampade fram i vattnet som sköljde över och blötte ner både båten och oss. Vi saktade farten med någon tiondels knop och då gick det bättre.

Efter Frankrikes kust finns det ett antal hamnar men många av dem kan man bara åka in till då det är högvatten och någon tid före och efter, övrig tid är vägen dit torrlagd. Vi har än så länge fegat och undvikit dessa hamnar. På väg till Dieppe finns Carlais och Boulongne-Sur -Mer där man kommer in vilken tid som helst. Vi var därför lite osäkra på om vi skulle fortsätta. Totalt var resan drygt 120 nautiska mil. Mellan Boulingne -Sur -Mer och Dieppe är det ca 50 vilket tar ungefär 10 timmar att köra. Efter dubbelkoll av vädret bestämde vi oss dock för att fortsätta.

Vid Carlais var det fullt av färjor som körde både in och ut från hamnen. Färjorna är stora och går läskigt fort men vi kom förbi efter lite väntan och väjning.

Vi körde i tvåtimmarspass under dagen men på natten blev det tretimmarspass. Jag lämnade över till Anders vid tolvtiden och sov fram till klockan närmade sig tretiden. Det var lugnt med båtar, lite månljus fram till efter midnatt sedan tog molnen över. Då jag gick upp vid tretiden fanns det lite båtar som vi kunde se på håll. En del syntes på AIS:en men många saknade AIS. Eftersom båtarna körde runt i samma område förstod jag att det var fiskare som trålade. Är lite spännande att stå själv uppe i nattmörkret och försöka lista ut vad man ser. Plötsligt får jag se något som är upplyst med olika lanternor i olika färger, lite väl nära på andra sidan. Red over white, fishing tonight… inte så lätt att se när det finns lampor överallt och dessutom två starka strålkastare som lyser på trålen, som man inte skall passera närmare än 200 meter…

Är som minst skillnad mellan hög och lågvatten idag, bara drygt tre meter. När som värst ca sju.
Gick ju bra att komma fram i alla fall och vid åttatiden var vi framme i Dieppe. Ropade upp den franska hamnkaptenen, som inte svarade, men som stod och dirigerade oss till rätt plats nere på bryggan. Sov några timmar till och åt en sen frukost innan vi gick till hamnkontoret. Första gången vi har fått visat skeppspapper idag. 😊

De är lite noggranna de här fransmännen men trevliga. Trevliga är inte de franska fiskmåsarna, vi var ute och tittade på utsikten och stod under en stolpe…

Nu skall vi turista i Dieppe ett par dagar medan det blåser av sig, mer om det och bilder kommer.